arrow_drop_up arrow_drop_down
Elevator Pitch maken: tips onderwerpen en voorbeelden
5 juni 2020 

Elevator Pitch maken: tips onderwerpen en voorbeelden

Je hoort het steeds vaker: Ik wil een elevator pitch maken! Maar wat is een pitch eigenlijk en hoe maak ik een goede pitch voor bijvoorbeeld een sollicitatie? In deze blog leggen wij je stap-voor-stap uit hoe je een goede elevator pitch maakt en geven we een aantal voorbeelden. Daarnaast geven we je pitch tips die je kunt gebruiken om er zelf eentje te schrijven en daarmee je toehoorder te gaan overtuigen!

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte uitleg over jezelf in maximaal 60 seconden. Om je goed uit te leggen wat een elevator pitch is raad ik je aan de video hieronder eens te bekijken. Hierin wordt in het kort uitgelegd wat een pitch is en wat je wel en niet moet doen.

Het is dus erg belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je een elevator pitch gaat houden voor je toehoorder. Het doel van een elevator pitch is om jezelf in zeer korte tijd te beschrijven en jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf te benoemen. Vraagt iemand je tijdens een netwerkborrel of presentatie wat je eigenlijk doet? Wees niet bang, want ik ga je uitleggen hoe je een goede pitch kunt maken waarmee je een krachtige indruk achterlaat bij je toehoorder! 😉

Waarom zou je een elevator pitch voorbereiden?

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan is het goed om een pitch over jezelf voor te bereiden. Stel je namelijk eens voor dat je in een lift staat en naar de dertigste verdieping moet. Je drukt het knopje in, maar op de tweede verdieping stap de grote baas van het bedrijf in diezelfde lift (stress moment!). Hij moet naar de eenendertigste verdieping en staat dus samen met jou de komende 60 seconden in de lift. Dit is je kans! Met een goede elevator pitch openingszin pak je direct zijn aandacht. Vervolgens leg je in het kort uit wie je bent en wat je doet en sluit je af met jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf. Gelukt? Dan is het eerste deel van jouw sollicitatie al een succes!

Hoe maak ik een goede elevator pitch?

Allereerst moet je over een aantal punten nadenken en deze vervolgens goed onthouden. Je hebt namelijk niets aan een goede pitch over jezelf als je bent vergeten wat je eigenlijk gaat vertellen. Wij geven je hieronder een aantal praktische pitch tips die je kunt gebruiken voor je elevator pitch.

Tip 1: Wat zijn jouw kwaliteiten?

Denk eens goed na over de sterke punten die jij bezit. Iets wat jou absoluut geen moeite kost, maar waarmee je wel uitblinkt ten opzichte van andere mensen. Dit is namelijk jouw kernkwaliteit en die wil je zeker naar voren brengen tijdens je elevator pitch (mist deze niet relevant is natuurlijk).

Tip 2: Stel jezelf de volgende vragen

Ter voorbereiding van je elevator pitch zou je antwoord kunnen geven op de volgende vragen:

  • Wie ben ik?
  • Wat doe ik voor werk?
  • Wat kan ik?
  • Wat is mijn toegevoegde waarde voor het bedrijf waarvoor ik wil gaan werken?
  • Waar zoek ik precies naar?

De antwoorden op deze vragen wil je in 60 seconden vertellen tegen de persoon naar je luistert. Let goed op dat je niet te lang blijft hangen bij één van de bovenstaande vragen. Het is namelijk jammer als je 45 seconden praat over wie je bent en er daardoor geen tijd meer is om te vertellen wat jij voor het bedrijf kunt betekenen (sollicitatie pitch).

Tip 3: Maak je pitch concreet

Geef specifiek aan waarnaar je zoekt, zodat je toehoorder direct weet waar je voor bent gekomen. Het gesprek is namelijk een stuk prettiger wanneer er duidelijkheid is. Vermijd formuleringen die weinigzeggend of langdradig zijn. Daarnaast wil je ook geen onnodige discussies beginnen tijdens je pitch, want de tijd is zo voorbij!

Tip 4: Begin met een goede elevator pitch openingszin

Met een goede elevator pitch openingszin kun je direct een verpletterende eerste indruk maken bij je toehoorder. Je kunt bijvoorbeeld starten met het benoemen van de problemen die wilt/kunt/gaat oplossen. Ook zou je kunnen beginnen met een persoonlijke anekdote om het ijs te breken tijdens een pitch over jezelf. Een derde voorbeeld is het verwerken van een USP (Unique Selling Point) door te vertellen wat je doet. Een voorbeeld voor PPT: Wij maken PowerPoint presentaties waarmee klanten mee gaan scoren! Ten slotte kun je ook iemand vertellen wat je gisteren meemaakte of vragen naar de mening van een bepaald onderwerp. Dit werkt het beste als je iemand spontaan tegenkomt.

Tip 5: Eindig je elevator pitch met een vraag

De afsluiting van je elevator pitch eindig je altijd met een vraag. Hierdoor blijft het gesprek doorlopen en voorkom je die vervelende stiltes. Vraag bij een sollicitatie pitch bijvoorbeeld hoe de vrijdagmiddag borrels zijn of tijdens een netwerkborrel kun je vragen hoe het bedrijf zich door een bepaalde crisis heeft heengeslagen. Let wel op dat de vraag aansluit op hetgeen wat je zoekt.

Tip 6: Oefen je pitch

Een pitch maken kost misschien wat tijd, maar zorg er tijdens het oefenen voor dat deze niet langer dan 60 seconden duurt. Je zult hier en daar dus wat van je elevator pitch moeten afzagen. Wees concreet en duidelijk. Zorg ervoor dat je niet teveel moeilijke termen gebruikt waardoor je struikelt over de woorden. Zorg voor een eenvoudige pitch!

Tip 7: Vertel je pitch met energie

Goed zijn in je vak is één ding, maar je moet natuurlijk ook passen in een bedrijf. Wees daarom enthousiast wanneer je een elevator pitch houdt. Daarbij mag je natuurlijk je kwaliteiten ook een beetje aandikken. Vertel waar je goed in bent en doe dit op een krachtige manier!

Tip 8: Je houding tijdens een elevator pitch

Je pitch is helemaal klaar, maar wat doe je eigenlijk met je handen of hoe moet je precies staan? Hieronder een aantal korte tips die je gaan helpen met een goede houding:

  • Ga rechtop staan
  • Houd je armen ontspannen langs je lichaam
  • Luister goed naar je toehoorder

Een tip is om je elevator pitch te oefenen voor een kennis.

Elevator Pitch voorbeelden

Om alle tips te verwerken heb ik hieronder twee elevator pitch voorbeelden voor je geschreven. Zo kun je direct alle tips gebruiken voor jouw eigen pitch

Voorbeeld 1

”Mijn naam is Boris de Groot, ik ben 38 jaar oud en heb zeven jaar ervaring als Communicatiemanager (wie ik ben). Ik heb een succesvolle campagne opgezet voor het bedrijf waarvoor ik nu werk. Deze heb je wellicht gezien en gehoord op radio en televisie. Hier ben ik verantwoordelijk voor (wat ik kan). Met name de radio reclame op vrijdagmiddag zorgen voor meer verkoop van product X. Ik vind het daarnaast leuk om mee te denken over de marketingstrategie van het bedrijf om zo meer zichtbaar te worden naar onze doelgroep (toegevoegde waarde). Ik vind het in mijn huidige team erg leuk om samen te werken en nieuwe campagnes te verzinnen tijdens brainstorms, waardoor we steeds weer met nieuwere en betere campagnes kunnen komen en onze producten kunnen verkopen (wat ik zoek). Werken jullie eigenlijk met televisie en radio campagnes?

Voorbeeld 2

”Wat leuk dat ik je tegenkom! Mijn naam is Jan de Bruin, ik ben bakker en maak een verpletterende indruk met mijn taarten op verjaardagen, bruiloften en andere evenementen (wie ik ben en wat ik zoek). Ik gebruik namelijk een andere soort vulling dan mijn concurrenten waardoor ik mijn taarten nog groter en lekkerder kan maken (toegevoegde waarde). Welke vulling vind jij het lekkerste?

Wat is een pitch presentatie?

Een pitch presentatie is een korte presentatie van +/- 5 minuten waarin je in verhaalvorm een duidelijke boodschap wil overbrengen naar het publiek. Daarnaast moet een goede pitch de aandacht trekken van het publiek en deze enthousiast houden tot het eind. Is dit moeilijk? Zeker niet! Een goede pitch structuur kan helpen bij de voorbereiding, het maken en geven van een pitch. Hieronder zullen we je naast de structuur nog een aantal gouden pitch tips meegeven.

Tip 1: Een goede pitch structuur/voorbereiding

Een veel voorkomend probleem is dat mensen direct beginnen te schrijven en niet goed nadenken over de structuur en de inhoud van een pitch. Hetzelfde zien we bij het maken van een PowerPoint presentatie. Ze beginnen direct met het maken van de slides zonder na te denken over wat er precies op de slides komt te staan. Vanaf nu ga jij dit nooit meer doen!

Stap 1: De opening

Begin bij het begin. Bedenk/beschrijf wat het doel van je pitch presentatie is en hoe jouw product of dienst kan helpen bij het behalen van de doelen van je toehoorder. Ook al duurt een pitch niet erg lang, het publiek kan in de eerste 10 seconden al afhaken. Reden genoeg om je publiek enthousiast te houden.

Conclusie: Denk goed na waarom iemand voor jou moet kiezen en niet voor iemand anders.

Stap 2: De behoefte van de klant

Je klant heeft een aantal behoeften en uitdagingen en zoekt daarvoor een oplossing. Tijdens deze stap presenteer je feiten die gebaseerd zijn op een vooronderzoek van de klant en de branche waarin zij actief is. Je kunt hierbij verdiepende vragen stellen, zoals de vraag waar het huidige websiteverkeer vandaan komt of waarom het conversiepercentage van de webshop zo laag is.

Stap 3: De oplossing van het probleem

De volgende stap is het dieper ingaan op de oplossing van het probleem. Belangrijk is dat je hier nadenkt over een totaaloplossing en niet simpelweg een specifiek product of dienst aanbiedt. Je maakt duidelijk hoe jouw product of dienst het bedrijf van de klant succesvol maakt. Een goed voorbeeld: Met onze dienst zorgen we ervoor dat jouw webshop groeit in aantal kwalitatieve sessies en daarnaast ook meer converteert, waardoor je uiteindelijk meer nieuwe klanten gaat krijgen.

Stap 4: Afsluiting en vervolgstappen

Het einde van je pitch presentatie. Wat je hier wilt doen is het geven van een korte samenvatting van de hele (korte) presentatie. Herhaal de doelstellingen van de potentiële klant en hoe jij kunt helpen bij het behalen van deze doelen. Hierna beschrijf je de concrete vervolgstappen en sluit je af met de toekomstige potentiële resultaten van jouw klant als ze voor jouw product of dienst kiezen.

Als je deze pitch structuur voor jezelf helder hebt, kun je aan de slag met het maken van een goede pitch! Bedenk wel, het idee van een pitch is dat deze niet te lang duurt, maar juist kort en krachtig is.

Tip 2: Maak je pitch in PowerPoint

Nee, geen lange presentatie van 30 slides met veel tekst. Een pitch in PowerPoint moet kort, maar krachtig zijn. Een belangrijke regel is: “Clean is More”. Dat geldt zeker voor de PowerPoint die als ondersteuning moet dienen voor de pitch presentatie. Wanneer je teveel tekst op een slide zet kan dit de aandacht van je toehoorder afleiden. Die begint namelijk te lezen en hoort dus niet langer wat je zegt en raakt daardoor de boodschap kwijt. Het mooiste zou zijn als je tijdens je Pitch in PowerPoint gebruik maakt van één enkele slide. Het doel is om snel tot de kern van het verhaal te komen en je toehoorder over te halen om met jou in gesprek te gaan. Een extra tip: maak gebruik van korte duidelijke bulletpoints!

Tip 3: Maak een goede eerste indruk en zorg dat je de aandacht vasthoudt

Niets is zo frustrerend dan een gapend publiek tijdens je pitch. Uit onderzoek blijkt na ongeveer 8 seconden de aandacht van je toehoorder al minder wordt. Je moet er dus voor zorgen dat je publiek enthousiast blijft en je pitch blijft volgen. Alleen zo komt je boodschap duidelijk over. Hoe zorg je ervoor dat een publiek geboeid naar je presentatie blijft luisteren?

Optie 1: Start met een interactieve vraag

Stel bijvoorbeeld een vraag aan het publiek waarbij de handen in de lucht moeten worden gestoken. Hiermee zorg je namelijk dat de toehoorder betrokken wordt tijdens je pitch.

Optie 2: Gebruik visuele ondersteuning

We hebben het eerder gehad over PowerPoint, een uitstekend middel om als ondersteuning te gebruiken tijdens je pitch. Met visuele ondersteuning bedoel ik het gebruik maken van mooie foto's die prikkelend werken. Hierdoor blijft het publiek geboeid en volgen ze je pitch gegarandeerd. Combineer dit met optie 1 en ga in gesprek met je publiek over die (relevante) foto.

Optie 3: Maak gebruik van feiten en cijfers

Niets is zo interessant dan feiten en cijfers uit de branche waarin je toehoorder werkzaam is. Zeker als het opvallende cijfers zijn. Een voorbeeld: Wetende dat het conversiepercentage van de webshop van de klant 1% is, stel je de volgende vraag aan het publiek: “Wist je dat het gemiddelde conversiepercentage van webshops uit deze branche op 15% ligt?”. Hiermee verras je hebt publiek en blijven ze geboeid luisteren naar je pitch.

Optie 4: Een krachtig eind

Vaak besteden mensen de meeste tijd aan de start van een pitch. Aan de afsluiting wordt weinig tot geen tijd besteed en wordt er gevraagd of het publiek nog vragen heeft… Dit gaan we natuurlijk nooit meer doen. Je eindigt een pitch met een korte samenvatting en spoort het publiek aan om actie te ondernemen. Je kunt ook een laatste boodschap meegeven die het publiek onthoudt.

Tip 4: Weet wie er in je publiek zit

Wie zit er in mijn publiek? Dit is misschien wel één van de belangrijkste vragen die je tijdens de voorbereiding voor jezelf moet beantwoorden. Waarom? Wanneer jij een pitch geeft die niet aansluit op de behoefte van het publiek dan mis je volledig de boot. Jouw pitch is pas interessant als het antwoorden geeft op de vragen die het publiek heeft. Conclusie: Bedenk goed voor wie je eigenlijk presenteert.

Tip 5: Presenteer het team

Een mooi gezegde luidt: “Mensen doen zaken met mensen”. Laat daarom zien wie er in je team zit en hoeveel ervaring iedereen heeft om zo je autoriteit over te brengen naar het publiek. Het zou helemaal een pluspunt zijn wanneer je al werkzaam bent in de branche van jouw publiek. Dit kan je meenemen in de presentatie van het team en zal zeker in jouw voordeel werken. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om jezelf en het team zakelijk of persoonlijk voor te stellen zoals hieronder te zien is.

Tip 6: Bedenk goed wat je wil zeggen

Wellicht heb je het zelf wel eens meegemaakt tijdens een pitch presentatie. De presentator beantwoord de vragen van het publiek en begint zijn zin met: “Ik geloof dat…”. Wanneer je op deze manier aan een zin start wekt dit geen vertrouwen op bij het publiek. Het woord “geloven” bevestigd eigenlijk dat je iets niet zeker weet. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Je wilt retorische vragen stellen waarop je niet verwacht dat het publiek gaat antwoorden, zoals “Laat mij u de vraag stellen…” of  “Wat denkt u van het volgende…”.

Het is ook belangrijk om realistisch te blijven. Vermijd daarom superlatieven tijdens je pitch. Voorbeelden zijn: “Het beste product van de wereld”, “Met onze dienst verpletter je alle concurrentie”. Irreële prognoses kunnen ervoor zorgen dat je de gunfactor verliest!

Tip 7: Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Uit onderzoek blijkt dat het geven van een presentatie of pitch op plek 2 staat op de lijst voor grootste angsten. Daarnaast zijn maar weinig mensen geboren als presentator. Je zult dus aan de slag moeten en veel oefenen. Een oude oefening die nog steeds werkt is het presenteren van je pitch voor een spiegel. Je kunt ook leren presenteren a.d.h.v. een cursus.

Mocht je het lastig vinden om een pitch over jezelf of van een product of dienst te moeten maken dan kunnen wij daar natuurlijk bij helpen. Je kunt ons via het contactformulier bereiken met vragen. Ook hebben wij een community opgericht voor PowerPoint gerelateerde vragen. Hier zijn onderhand 2000+ specialisten actief en helpen je graag bij het beantwoorden van je vragen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies