arrow_drop_up arrow_drop_down
13 juni 2017 

Effectieve presentatie maken met PowerPoint als hulpmiddel!

Veel marketeers worstelen met het maken en geven van een professionele presentatie. Op internet verschijnen vaak discussies over PowerPoint. De discussies gaan meestal over saaie en lange presentaties. Je kent het ook vast wel: Je bent bij een presentatie en de spreker start zijn computer op. Links onderin beeld zie je dat hij meer dan 100 slides heeft gemaakt. Dan begint hij de presentatie. Terwijl hij staat te vertellen probeer je al die slide teksten en grafieken goed te bestuderen. Dat is het moment dat je de aandacht niet meer vast kunt houden en dwaal je met je gedachten af, want luisteren en veel teksten lezen lukt niet tegelijk. Al met al een erg vermoeiende bezigheid.

Dat PowerPoint juist kan inspireren willen we je graag laten zien. Wij rijken je een model aan dat je bij elke presentatie kunt gebruiken. Eigenlijk is het toepasbaar voor elke communicatie uitdaging.

Bekijk de video voor het maken van een effectieve presentatie:

De driehoek: Spreker – PowerPointpresentatie – toehoorder

Bij een presentatie heb je te maken met een spreker, een PowerPoint presentatie en de toehoorder. Wanneer een spreker zich wat minder comfortabel voelt bij het spreken, wil hij dit graag compenseren met een goede presentatie. Wij zien PowerPoint als een uitstekend hulpmiddel om het verhaal duidelijk over te brengen.

Toehoorder (Wie)

WIE zijn je toehoorders en wat is hun kennisniveau? Breng voor jezelf in kaart wie dit zijn. De presentatie kun je op hun specifieke behoeften afstemmen. Is de presentatie voor marketingmedewerkers bedoeld of ga je de presentatie geven aan een CEO. Daarnaast wil je weten wat hun kennisniveau is, zodat je de presentatie volledig kan afstemmen op de doelgroep.

Inspireren (Wat)

Inspiratie ontstaat na een inzicht. Kijk maar bij jezelf. Al je een inzicht hebt gekregen zou je deze het liefst direct willen toepassen. Het maakt energie vrij.

WAT zijn de inzichten die je wilt overbrengen? Waarmee wil je je toehoorders inspireren?
Welke nieuwe ideeën zou je hen moeten overbrengen om ze in actie te krijgen?

Het inzicht dat je wilt meegeven kan gaan over; een nieuw product met zijn mogelijkheden,
wat het je kan brengen, het zou een systeem kunnen zijn of de toepassing van een ander principe.

Veranderen (Waarom)

De vraag die je je eerst zou moet stellen is; wat is de verandering die ik wil bewerkstelligen en WAAROM wil je dat. Ofwel wat is het doel van mijn  presentatie. Wat zou ik willen bereiken.
Het kan zijn dat je wilt dat men anders gaat denken over een bepaald onderwerp of dat je wilt dat ze in actie moeten komen. Het lastige is dat mensen zich nauwelijks laten veranderen. Wat je wel kunt doen is ze zelf tot een conclusie laten komen. Maar dan wel de conclusie die jij voorstaat.

Eigen conclusie (Hoe)

Welke conclusie wil ik dat de toehoorder heeft getrokken na het zien van de presentatie?
Als je dit helder hebt, dan heb je de basis voor je communicatie gelegd. Dit wordt de leidraad voor je content.

Content (Wat)

Als je weet welke conclusie men moet trekken na het zien van je presentatie, kan je daar je content op toetsen. Draagt de content bij aan het laten trekken van die conclusie. Je kan toetsen of de verhaallijn eraan bijdraagt, maar je kunt dit ook op slide niveau doen. Welke conclusie wil ik dan men heeft getrokken na het zien van een specifieke slide. Als je die conclusie helder hebt en je kijkt daar vanuit naar de inhoud van de slide is het bijna zeker dat je de inhoud kunt bijstellen.

PowerPoint presentatie (Waarmee)

Als allerlaatste begin je met het design van de PowerPoint presentatie. Doordat je de bovenstaande stappen hebt doorlopen en de verhaallijn bekend is, kun je bij de teksten een mooi grafisch ontwerp gaan maken. Ook het design kan je ondersteunen bij het laten trekken van de conclusie.
Als je wilt dat men als conclusie moet trekken dat ze je gaan vertrouwen en een opdracht gunnen. Dan moet je een beetje voorspelbare presentatie hebben. Duidelijk en consistent. Betrouwbaarheid staat immers gelijk aan voorspelbaarheid. Je moet dan niet met allerlei verspringende slides aankomen.

Het is van belang dat de PowerPoint presentatie ondersteunend is aan je verhaal. Je wilt met jouw idee de toehoorder overtuigen, een verandering teweegbrengen en van daaruit wil je dat zij een conclusie trekken uit jouw verhaal. Maar dan wel de conclusie die jij graag zou willen.

Effectieve presentatie

Heb je moeite om de doelstellingen te bepalen, inhoud van de presentatie te formuleren of kom je er niet uit met het design van de PowerPoint? We kunnen je ondersteunen bij alle stappen in het model. In één concrete sessie leggen we gezamenlijk de basis voor jouw effectieve professionele presentatie. Daarna kunnen we met het design aan de slag. Wil je daarnaast deelnemen aan een opleiding presenteren? Dan is dat uiteraard ook mogelijk.

Wil jij ook een effectieve presentatie?
Neem contact met ons op via telefoonnummer 010 – 3070841 of via het contactformulier.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies