arrow_drop_up arrow_drop_down
2 januari 2019 

Presentatie onderwerp nodig? In 5 stappen een interessant onderwerp!

Het onderwerp van een presentatie staat vaak al vast: meestal word je gevraagd om over een bepaald onderwerp te spreken. Echter komt het soms voor dat je het onderwerp van een presentatie volledig zelf mag bepalen. In het laatste geval kan het behoorlijk lastig zijn om een goed onderwerp voor je presentatie te vinden. Gelukkig is dit eenvoudiger dan je denkt! In deze blog helpen we je met het kiezen van een onderwerp door middel van 5 eenvoudige stappen. Mocht je hierna nog geen onderwerp hebben kunnen kiezen, bekijk dan tenslotte onze lijst met voorbeeld onderwerpen voor een presentatie. Zo kun je altijd een onderwerp bedenken dat past bij jouw publiek. Bekijk alle stappen!

Inhoudsopgave (presentatie onderwerpen)

Stap 1: Wie is het publiek?
Stap 2: Analyseer je publiek
Stap 3: Bepaal je doel
Stap 4: Bepaal je middelen
Stap 5: Kies je presentatie onderwerp
Voorbeeld onderwerpen

Stap 1: Wie is het publiek?

Voordat je begint met het bedenken van een onderwerp voor je presentatie, is het belangrijk dat je het publiek wat beter leert kennen. Stel jezelf de vraag: wie is mijn publiek? Bepaal daarbij in grote lijnen wat jouw publiek relevant vindt. Dit maakt het straks eenvoudiger om een interessant onderwerp voor jouw presentatie te vinden. Presenteer je voor een zakelijk publiek, of geef je een presentatie voor je mbo- of hbo-opleiding? Bekijk dan hieronder waar je rekening mee kunt houden.

Zakelijke presentatie

Wanneer je te maken hebt met een zakelijk publiek, is de kans groot dat je veel gemeen hebt met je publiek. Ze werken bijvoorbeeld in dezelfde sector, hebben hetzelfde beroep of delen een interesse. Zodra je inzicht hebt in de gemeenschappelijke factor tussen jou en het publiek, wordt het al een stuk eenvoudiger om een onderwerp te bepalen dat voor zowel jou als het publiek interessant is. Bedenk vervolgens wat jij kan bijdragen over dat wat jullie verbindt: heb jij veel kennis over een relevante gebeurtenis binnen jullie branche? Wellicht is het de moeite waard hier een presentatie over te geven. Of weet jij meer over een onderbelicht onderwerp binnen jullie branche? Dan is dat misschien wel hét onderwerp waar je jouw publiek mee weet te raken.

Hbo-presentatie

Wanneer je een presentatie geeft voor je hbo-opleiding, dan is vaak de opleiding zelf de verbindende factor met jouw publiek: of het nu docenten of studenten zijn. Hbo-opleidingen zijn vaak meer theoretisch dan praktisch ingesteld en van studenten wordt een analytische blik verwacht. Bij het kiezen van een presentatie onderwerp voor een hbo-publiek, kun je daarom bijvoorbeeld de achtergrond of oorzaak van een ontwikkeling in jouw beroepsgroep toelichten. Zo zorg je voor meer verdieping in het onderwerp.

Mbo-presentatie

Ook voor een presentatie op het mbo is de opleiding datgeen wat jou verbindt met het publiek. Jij en jouw medestudenten worden vaak opgeleid voor een specifiek beroep. Omdat mbo-opleidingen vooral praktijkgericht zijn en daarom uitvoerend, kan het interessant zijn om de gevolgen van een ontwikkeling in de branche te presenteren. Zo bied je het publiek concrete waarde door te laten zien hoe jullie beroep kan veranderen door deze ontwikkeling.

Sollicitatie presentatie

Wanneer je een presentatie geeft tijdens een sollicitatie, kun je een presentatie over jezelf geven. Jezelf presenteren kun je op meerdere manieren doen, met verschillende verhoudingen tussen persoonlijke en zakelijke informatie. Benieuwd hoe? In deze blog laten we je verschillende voorbeelden zien voor een presentatie over jezelf, inclusief 3 gratis voorbeeld presentaties!

Stap 2: Analyseer je publiek

Wanneer je eenmaal weet wie het publiek is, kun je deze verder analyseren om tot interessante onderwerpen voor jouw presentatie te komen. Los van de de globale kenmerken en overeenkomsten van het publiek, is het waardevol om te weten welke taal jouw publiek spreekt en wat jouw doelgroep interesseert. Zo kun je tot relevante onderwerpen voor jouw presentatie komen.

Welke taal spreekt je publiek?

Zakelijk
Wanneer je presenteert voor een internationaal publiek ligt het voor de hand dat zij een andere taal spreken. Het is waardevol om te weten waar het publiek vandaan komt, voordat je het onderwerp van jouw presentatie bepaalt. Je kunt hier namelijk handig op inspelen met jouw presentatie. Zo kun je er voor kiezen om meer te vertellen over een onderwerp dat zich wereldwijd afspeelt binnen jouw branche, om er zeker van te zijn dat jouw onderwerp relevant is voor het publiek. Of je kunt er juist voor kiezen om meer te vertellen over een onderwerp dat zich lokaal afspeelt binnen jouw branche, zodat je het publiek voldoende nieuwe informatie bijbrengt.

Opleiding
Ook bij een opleiding komt het voor dat je een presentatie geeft in een andere taal, bijvoorbeeld voor de vakken Engels, Duits of Frans. Hierbij is vaak de beheersing van de taal het belangrijkste voor het geven van de presentatie, en is het onderwerp ondergeschikt. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je een interessant onderwerp voor bijvoorbeeld je Engels presentatie wilt. Wanneer je opzoek bent naar een onderwerp voor jouw Engels presentatie, is het van belang dat je bedenkt hoe het kennisniveau van jouw publiek is. Weet het publiek al veel over een bepaald onderwerp? Dan kun je dit onderwerp wellicht beter vermijden, tenzij je echt iets kunt bijdragen. Geef in plaats hiervan een presentatie over een onderwerp wat nog niet erg bekend is onder jouw publiek. Dit kan een onderwerp zijn dat gerelateerd is aan jouw opleiding, bijvoorbeeld ‘neuromarketing’, of juist een onderwerp dat met de taal of het land te maken heeft, zoals ‘de Brexit’. Waar het om gaat is dat jij waardevolle, nieuwe informatie vertelt aan het publiek en daarmee hun kennisniveau verhoogt.

Vind je het lastig om een presentatie in een andere taal te geven? In deze blog leggen we je uit hoe je dit het beste aanpakt.

Welke interesses heeft jouw publiek?

Wanneer je een presentatie geeft voor een publiek is er vaak een verbindende factor. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jullie in dezelfde branche actief zijn, een gedeelde interesse hebben of jullie volgen dezelfde opleiding. Je kunt bij het kiezen van een onderwerp met deze factoren rekening houden, maar belangrijk hierbij is dat je dieper ingaat op de interesse van jouw publiek. Zo kun je een onderwerp kiezen door een actuele gebeurtenis uit de branche te nemen. Door actualiteit toe te voegen aan jouw presentatie, zorg je er voor dat je relevant bent voor het publiek en is de kans groot dat zij geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Wanneer het kennisniveau van jouw publiek hoger is, kun je het hebben over een meer technische onderwerpen. Dit zorgt voor meer diepgang en kennis in jouw presentatie. Dit maakt het onderwerp weer interessanter voor het publiek. Zoek dus naar de gemeenschappelijke waarde die jij met het publiek hebt, bedenk welke onderwerpen interessant zijn voor jouw publiek en welke informatie jij hierover kunt bijdragen.

Stap 3: Bepaal je doel

Nu je hebt vastgesteld wie het publiek is en wat hun interesses zijn, is het tijd om na te denken over het doel van jouw presentatie. Je geeft je presentatie immers niet zomaar: je wilt daar iets mee bereiken. Om tot een onderwerp voor jouw presentatie te komen kan het helpen om eerst te bepalen wat jouw doel is, zodat je daarna gerichter een onderwerp kunt kiezen. Er zijn vier verschillende hoofddoelen voor een presentatie: informeren, overtuigen, motiveren en activeren. Aan jou de keuze: wat wil je bereiken met jouw presentatie? Wanneer je het doel scherp hebt, kun je jouw presentatieonderwerp hier verder op afstemmen.

Informeren

Wanneer het hoofddoel van jouw presentatie informeren is, gaat het er om dat je nieuwe informatie overdraagt aan het publiek over een bepaald onderwerp. Dit doe je op een onafhankelijke manier, jouw mening of standpunt is van ondergeschikt belang. Na afloop van jouw presentatie weet het publiek wat het onderwerp inhoudt. Bijvoorbeeld: je geeft een presentatie waarin je het publiek uitlegt hoe ‘neuromarketing’ werkt.

Overtuigen

Waar je bij een presentatie met als hoofddoel ‘informeren’ puur informatie overbrengt, wil je bij een presentatie met als doel ‘overtuigen’, dat het publiek overtuigd raakt van jouw mening of boodschap. Je moet dus niet alleen nieuwe informatie, maar ook sterke argumenten overbrengen om jouw mening te onderbouwen. Bijvoorbeeld: je wilt het publiek er van overtuigen dat digitalisering de toekomst voor jouw branche is.

Motiveren

Bij het doel ‘motiveren’ ga je een stap verder dan overtuigen: je zorgt er voor dat het publiek iets wil veranderen na het ontvangen van jouw boodschap. Het draait dus om het overbrengen van bepaalde inzichten bij jouw publiek. Ook hier zijn goede argumenten van belang. Bijvoorbeeld: je wilt het publiek met jouw presentatie motiveren om in hun organisatie meer met ‘neuromarketing’ te gaan werken.

Activeren

Het laatste doel is ‘activeren’. Bij activeren gaat het er om dat je het publiek overtuigt om actie te ondernemen, om zo een gewenste verandering tot stand te laten komen. Hierbij is het van belang dat je naast een heldere argumentatie ook met een doelgericht plan komt. Daarin moet duidelijk staan wat er precies gedaan moet worden om de verandering door te voeren. Bijvoorbeeld: je geeft in jouw presentatie aan wat er precies moet veranderen in jullie organisatie om een nieuw product te kunnen ontwikkelen.

Benieuwd hoe je er voor kunt zorgen dat je het publiek activeert met jouw presentatie? In onderstaande video leggen we je uit hoe je een effectieve presentatie maakt:

Stap 4: Bepaal je middelen

Inmiddels weet je wie het publiek is, wat hen interesseert en wat het doel van jouw presentatie is. De volgende stap bij het kiezen van een onderwerp voor je presentatie is het bepalen van de middelen die je tot je beschikking hebt. Hierbij zijn de belangrijkste factoren de hoeveelheid tijd die je hebt voor de presentatie en jouw eigen kennis.

Hoeveel tijd heb je ter beschikking?

Een belangrijke factor bij het kiezen van een onderwerp voor je presentatie is tijd. Bekijk allereerst hoeveel spreektijd je tot je beschikking hebt. Je kunt in een presentatie van 30 minuten natuurlijk veel meer vertellen dan in een presentatie van 5 minuten. Bepaal dus afhankelijk van de hoeveelheid spreektijd hoe uitgebreid het onderwerp kan zijn. Bij een lange spreektijd, kun je een uitgebreider onderwerp kiezen en meer kennis verwerken in jouw presentatie. Bij een korte spreektijd kun je misschien beter een minder uitgebreid onderwerp kiezen, of een beknopte samenvatting van het onderwerp.

Naast spreektijd heb je ook te maken met voorbereidingstijd. Wanneer je veel tijd tot je beschikking hebt, kun je uitgebreid onderzoek doen naar het onderwerp van je presentatie. Je kunt dan een onderwerp kiezen waar jouw kennis wat minder groot van is. Wanneer je juist weinig tijd hebt voor de voorbereiding van jouw presentatie is het handig om een onderwerp te kiezen waar je veel van weet. Dit zorgt er voor dat je minder tijd hoeft te besteden aan het doen van onderzoek naar jouw presentatieonderwerp en meer tijd hebt voor de voorbereiding van jouw presentatie.

Heb je vaak weinig tijd voor het maken van een presentatie? Bekijk in deze blog hoe je dit kunt oplossen!

Welke kennis heb je?

Bij stap 2 heb je onderzocht welke interesses jouw publiek heeft. Om een interessante presentatie te kunnen geven, kun je het beste met jouw kennis inspelen op de interesses van het publiek. Is er een onderwerp binnen de interesses van het publiek waar jij ontzettend veel van weet? Gefeliciteerd! Dan heb je een onderwerp voor jouw presentatie gevonden. En een mooie bijkomstigheid: wanneer je zelf geïnteresseerd bent in een onderwerp, praat je hier vaak vol enthousiasme over. Het publiek zal jouw enthousiasme opmerken tijdens de presentatie, waardoor zij weer meer geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar je over vertelt. Win-win!

Of misschien is er juist een onderwerp binnen de interesses van je publiek dat nog minder bekend is. Dan kan het interessant zijn om hier onderzoek naar te doen en er een presentatie over te geven. In elk geval is het belangrijk dat je met jouw kennis inspeelt op de interesses van je publiek. Zo zorg je er voor dat je een interessant onderwerp hebt voor jouw presentatie.

Stap 5: Kies je presentatie onderwerp

Je hebt nu al verschillende factoren onderzocht. Je weet inmiddels:

  • Wie jouw publiek is
  • Welke taal het (internationale) publiek spreekt
  • Welke interesses jouw publiek heeft
  • Wat het doel is van jouw presentatie
  • Hoeveel tijd jij tot je beschikking hebt
  • Welke kennis jij hebt over de interesses van jouw publiek

Nu je bovenstaande informatie weet, heb je voldoende informatie om tot een onderwerp voor jouw presentatie te komen. Wat dus belangrijk is om tot interessante presentatie onderwerpen te komen, is dat je je inleeft in jouw publiek. Wat voor publiek heb je voor je en waar zijn zij in geïnteresseerd? Bepaal vervolgens het doel van je presentatie en stem met jouw beschikbare tijd en kennis af over welke onderwerpen binnen de interesses van het publiek jij een presentatie kunt geven. Heb je behoefte aan inspiratie voor jouw presentatie onderwerp? Download dan onze lijst met voorbeeld onderwerpen voor verschillende presentaties.

Klik hier om de voorbeeld onderwerpen te downloaden!

 

Heb je al een presentatie onderwerp kunnen bedenken? Deel jouw onderwerp in de comments en inspireer anderen!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies