Informeer en overtuig je doelgroep effectief met E-Learning
15 mei 2024 
5 min. leestijd

Informeer en overtuig je doelgroep effectief met E-Learning

Jij wilt op een activerende en overtuigende manier informatie overbrengen op jouw doelgroep. Of misschien zoek je naar een interessante en effectievere manier om jouw personeel te trainen? E-Learning is hier de oplossing voor. E-Learning maatwerk is qua informatie en trainingsmethoden precies af te stemmen op de behoeften van jouw doelgroep. Wil jij weten welke voordelen je nog meer ervaart met E-Learning maatwerk en in welke vormen je het kunt inzetten? Je leest het in deze blog.

Wat is E-Learning?

Misschien vraag je je af: ‘’wat is E-Learning precies?’’ Dat leggen we graag aan je uit. Onder E-Learning verstaan we online applicaties waarmee je online cursussen op maat maakt. Deze cursussen zijn afgestemd op het kennisniveau en de interesses van jouw doelgroep.


3 voordelen van E-Learning

Doordat E-Learning altijd is afgestemd op jouw doelgroep, zorg je voor effectieve trainingen. Maar dit is niet het enige voordeel van E-Learning. We geven er nog drie: 

  1. E-Learning bespaart kosten: met E-Learning hoef je geen rekening te houden met kosten van een fysieke trainingsruimte, reiskosten of de kosten van een trainer. Je bespaart op deze manier geld.
  2. E-Learning maakt het makkelijk resultaten bij te houden: E-Learning houden vaak de resultaten van cursisten bij. Zo beheer je makkelijk de progressies van jouw doelgroep, bijvoorbeeld het personeel.
  3. E-Learning is eenvoudig aan te passen. De inhoud van E-Learning pas je makkelijk aan. Je stemt het daardoor eenvoudig af op de veranderingen in de markt en de leerbehoeften van de doelgroep, ofwel jouw cursisten.

 

Wat zijn de belangrijkste vormen van E-Learning?

Je kunt kiezen voor een simpelere online cursus of juist een module met allerlei interactiemogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan virtual reality omgevingen. In zo’n omgeving leren cursisten zelfstandig omgaan met nieuwe apparaten of werkmethodes door er echt interactie mee te hebben. Maar je kunt een E-Learning op nog veel meer manieren inzetten. Dit zijn de drie belangrijkste vormen:

Blended Learning

De naam zegt het al: met Blended Learning combineer je verschillende leervormen tot één leervorm. Je brengt hierbij altijd fysiek leren samen met online leren. Bij Blended Learning zijn er daarom altijd momenten om interactie te hebben over de stof en momenten om zelfstandig te werken aan het leermateriaal. Denk bijvoorbeeld aan webinars in combinatie met fysieke kennisbijeenkomsten. 

Micro Learning

Bij Micro Learning zet je korte modules in met een specifiek leerdoel, zoals het aanleren van een vaardigheid. Je werkt hierbij altijd met content die makkelijk te verwerken is; dat noem je snackable content. Je kunt ervoor kiezen een op zichzelf staande module te maken, of je combineert verschillende Micro Learning modules om een leergang mee te bouwen. Deze vorm zet je het beste in voor verdieping, verbreding of verrijking van bestaande kennis.

AI E-Learning

E-Learning is effectief, omdat je ze makkelijk afstemt op het kennisniveau van jouw doelgroep. Personalisatie is hierin een belangrijk thema. Met een AI pas je het leermateriaal in de module makkelijk aan de behoeften van een specifieke cursist aan. AI in E-Learning helpt je ook passende doelen voor elke cursist op te stellen en inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van elk individu in de cursus. Leert één van jouw cursisten snel? Dan versnelt AI bijvoorbeeld het leerproces door bepaalde basisonderdelen in de cursus over te slaan.

 

De beste hulpmiddelen voor een interessante E-Learning

Wanneer je verschillende vormen van content aan jouw E-Learning training toevoegt, maak je de leerstof visueel. Dat maakt het leren leuker en effectiever. Ter inspiratie geven wij je een aantal contentvormen waar je aan kunt denken:

Animaties

Met animaties breng je informatie over door middel van getekend beeld en geluid. Ze helpen jouw doelgroep de boodschap beter te begrijpen en te onthouden. Dat komt doordat jouw doelgroep met een animatie op een natuurlijke manier door het verhaal loopt. Dit helpt hen goed op de boodschap te focussen, waardoor ze hem beter onthouden.

Infographics

Heb je veel droge stof die je eenduidig en aantrekkelijk wilt overbrengen? Dan kun je het beste een infographic in jouw E-Learning toevoegen. Een belangrijk voordeel van infographics is namelijk dat ze inhoud makkelijk maken. Makkelijkere inhoud helpt jouw doelgroep betrokken te blijven, waardoor de informatie van de cursus ook echt bij hen blijft hangen.

Podcasts

Podcasts zijn een populaire manier om diepgaande informatie over te brengen. Laat bijvoorbeeld een deskundige op het trainingsonderwerp als gastspreker een informatief verhaal vertellen. Zo maak je jouw E-Learning ook toegankelijker voor cursisten die informatie beter opslaan via verhalen of discussies.

Systeemsimulaties

Wanneer jij een nieuw personeelslid aanneemt, moet hij of zij dezelfde taken of systemen uitgelegd krijgen als de collega’s die hem of haar voorgingen. Als jij als bedrijfsdirecteur of specialist dat telkens opnieuw moet doen, kost dat veel tijd. Systeemsimulaties, ook wel screencasts genoemd, maken dit proces effectiever. Je bepaalt zelf hoe interactief deze screencasts zijn. Misschien wil je alleen dat er uitleg gegeven wordt over bepaalde taken in een video. Maar wil je jouw personeel echt praktijkgericht kennis laten maken met bijvoorbeeld systemen waarin ze gaan werken? Dan kun je jouw werknemers ook opdrachten laten uitvoeren in de systeemsimulatie. Zo train je al jouw personeel effectief en op dezelfde manier, zonder dat dat jou of jouw collega’s extra tijd kost.

Interactieve video’s

Met interactieve video’s speel je makkelijk scenario’s uit. Wil jij bijvoorbeeld jouw werknemers trainen hoe ze hun klantcontact goed onderhouden? Laat dan met een interactieve video een klantcontactscenario zien. De video geeft vervolgens verschillende reactiemogelijkheden waaruit de cursist kan kiezen. Wanneer de cursist een antwoord kiest, laat de video direct het effect daarvan zien.

 

Soorten platforms: het verschil tussen LMS en LXP

Om zo’n E-Learning in elkaar te zetten, heb je niet alleen de inhoud nodig. Het systeem achter de module is net zo belangrijk. Een E-Learning training werkt op basis van een LMS (learning management system) of een LXP (Learning Experience Platform). Hoe verschillen deze twee systemen van elkaar? Dat leggen we aan je uit:

  1. Een LMS. Een LMS is een digitaal platform dat organisaties gebruiken om educatieve content te beheren en om de voortgang en leerresultaten van cursisten te volgen. Het belangrijkste kenmerk van een LMS is dat het bedrijf het leertraject samenstelt voor de werknemers.
  2. Een LXP. Een LXP is ook een digitaal platform, maar hierop bepalen medewerkers zelf hun trainingsaanbod en wensen op het gebied van leren. Ze kunnen zelf leermodules verkennen. De leermodules die worden aangeboden zijn altijd afgestemd op de interesses van de cursisten.

De keuze van het E-Learningplatform is er dus afhankelijk van of jij een specifieke, zelf samengestelde cursus wilt aanbieden, of dat je jouw medewerkers zelf cursussen wilt laten verkennen.   

Professionele E-Learning op maat bij PPT Solutions

PPT Solutions maakt jouw E-Learning altijd in de vorm van een PowerPoint. Dit is perfect voor de implementatie. PowerPoint bestanden kan je namelijk omzetten naar SCORM bestanden. Dat is het bestandstype wat LMS of LXP systemen nodig hebben. Wil jij weten wat het laten maken van een E-learning voor jouw bedrijf kost? Vul ons kostenberekeningsformulier gratis is, dan geven wij jou een kostenindicatie. Heb je eerst nog een aantal vragen over E-Learning?  Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of door te bellen naar: 010 - 307 08 41.

Over de schrijver
Mathieu, de marketing manager bij PPT Solutions, heeft een neus voor de nieuwste trends en ontwikkelingen in de creatieve sector. Met een bijzondere interesse in innovaties, zoals bijvoorbeeld Microsoft Copilot, schrijft hij over hoe deze ontwikkelingen het speelveld beïnvloeden. Zijn blogs zijn een mix van persoonlijke inzichten, praktische tips en een eenvoudige uitleg van complexe materie. Of je nu een professional bent in de creatieve sector of gewoon nieuwsgierig naar de laatste trends, Mathieu zijn blogs bieden waardevolle perspectieven op het snijvlak van marketing en design.
Reactie plaatsen