E-learning vs. LMS-systeem: dit is het verschil
06 mei 2024 
2 min. leestijd

E-learning vs. LMS-systeem: dit is het verschil

Zijn je collega’s en jij veel tijd kwijt aan het onboardingsproces voor nieuwe collega’s en wil je dit efficiënter maken? Of zoek je naar een inspirerende manier om informatie over jouw bedrijf over te brengen op jouw doelgroep? Dat kan met een E-Learning en een LMS-systeem. Door middel van interactieve modules train je jouw doelgroepen effectief en informeer je ze met precies afgestemde inhoud. We leggen je in deze blog uit wat het verschil tussen E-Learning en een LMS-systeem is.

Wat is E-Learning?

Onder E-Learning verstaan wij online applicaties die gebruikers in staat stellen om cursussen op te stellen en deze vervolgens te delen. Denk aan een E-Learning PowerPoint. De cursussen bevatten content op maat, afgestemd op het kennisniveau en de interesses van jouw specifieke doelgroep. Vaak zitten er interactieve elementen in deze content, zoals vragen en ondersteunende audio, om het leerproces interessanter te maken. Het doel van zo’n module is om een doelgroep te informeren, overtuigen of te trainen.

Wat is een LMS?

Een LMS definieer je als ‘’een digitaal platform dat organisaties gebruiken om educatieve content te beheren en de voortgang en leerresultaten van deelnemers te volgen.’’ Dit betekent dat zo’n systeem je in staat stelt een volledig leertraject voor jouw collega’s in te stellen. Hierbij worden online en offline trainingen, progressies en resultaten van gebruikers beheerd.

E-Learning vs. een LMS-systeem

Wat is nu het verschil? E-Learning kan onderdeel zijn van een LMS. Het LMS biedt puur de techniek waarmee je een breder leertraject opstelt voor jouw doelgroep. E-Learning zelf is de inhoud. Echter kan de inhoud van een LMS kan ook aangevuld worden met offline trainingen, waar de E-learningmodules dan bijvoorbeeld de voorbereiding op zijn.

Wat is de beste keuze: E-Learning of een LMS-systeem?

Of een LMS (Learning Management System) of maatwerk E-Learning betere resultaten voor jou zal opleveren, hangt af van het doel dat je voor ogen hebt. We leggen je uit wanneer je voor een LMS moet kiezen en wanneer je beter voor E-learning kunt gaan:

  1. E-Learning. E-Learning maatwerk is perfect als je alleen behoefte hebt aan online, interactieve trainingen en er geen samenhang tussen deze trainingen of andere offline trainingen hoeft te zijn.

  2. LMS. Wil je wel een groter leertraject op te zetten, waarbij online trainingen, offline trainingen en de resultaten die deelnemers daarin boeken worden bijgehouden, dan is een LMS-systeem de juiste keuze voor jou.

PPT Solutions helpt jou met maatwerk E-Learning

Maak jij interne trainingen graag interessanter voor jouw collega's? Of wil je juist een module opzetten waarmee je op een interactieve manier jouw doelgroep informeert over jouw bedrijf? Bij PPT Solutions maken wij maatwerk E-Learning in de vorm van een PowerPoint. Deze E-Learning PowerPoint stemmen wij volledig af op jouw bedrijfsidentiteit en het doel dat je met de E-Learning wilt bereiken. Lees verder over ons aanbod op het gebied van E-Learning als je wilt weten wat wij voor jou kunnen betekenen.

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost een E-Learning gemaakt in PowerPoint?

De kosten voor een E-Learning PowerPoint zijn afhankelijk van het aantal slides dat je wilt hebben en jouw bedrijfsgrootte. Wil jij weten wat een E-learning PowerPoint voor jouw bedrijf kost? Vul het kostenberekeningsformulier gratis in, dan geven wij jou een kostenindicatie.

Wat zijn de voordelen van een E-Learning gemaakt in PowerPoint?

Met een E-Learning breng je op een inspirerende manier informatie over jouw bedrijf over op jouw doelgroep. Door middel van interactieve elementen, zoals vragen en ondersteunende audio, verhoog je de betrokkenheid bij jouw verhaal. Daarnaast stelt E-Learning je perfect in staat om cursussen op maat te maken. Afgestemd op het kennisniveau en de interesses van jouw doelgroep.

Over de schrijver
Mathieu, de marketing manager bij PPT Solutions, heeft een neus voor de nieuwste trends en ontwikkelingen in de creatieve sector. Met een bijzondere interesse in innovaties, zoals bijvoorbeeld Microsoft Copilot, schrijft hij over hoe deze ontwikkelingen het speelveld beïnvloeden. Zijn blogs zijn een mix van persoonlijke inzichten, praktische tips en een eenvoudige uitleg van complexe materie. Of je nu een professional bent in de creatieve sector of gewoon nieuwsgierig naar de laatste trends, Mathieu zijn blogs bieden waardevolle perspectieven op het snijvlak van marketing en design.
Reactie plaatsen