Er zijn veel verschillende PowerPoint presentaties. De ene valt op door een mooi design en bij de ander is gebruik gemaakt van mooie en passende afbeeldingen waardoor deze indruk maakt. Wanneer je vast zit tijdens het maken van een presentatie, kan het soms het helpen om indrukwekkende PowerPoint voorbeelden te bekijken. Hoe doen andere bedrijven en sprekers dit? Hieronder hebben wij 20 inspirerende PowerPoint presentatie voorbeelden geplaatst die elke (brand) marketeer zou moeten zien!
Voorbeeld 1: Interactieve bedrijfspresentatie – NS
Een slide vol met bulletpoints? Zeker niet! In deze visuele PowerPoint presentatie voor de NS hebben we gekozen voor interessante en aantrekkelijke infographics in plaats van die standaard bulletpoints. Een aanpak die ervoor zorgt dat de boodschap beter overkomt en daarnaast indruk maakt op het publiek door zijn originaliteit.
Voorbeeld 2: Interactieve presentatie – Schiphol
Onze PowerPoint designers hebben een interactieve presentatie voor Schiphol ontwikkeld. Als uitgangspositie is de merkpositionering genomen en de “reis” door Schiphol. Er komen verschillende elementen in terug zoals de hoofdingang, het vertrekbord, en de douane. Er zit een menu structuur in, zodat je eenvoudig kunt navigeren in de PowerPoint.
Voorbeeld 3: Dynamische presentatie die voetbal ademt – KNVB
De KNVB vroeg ons om een presentatie te maken die voetbal ademt. Tevens moet de presentatie een WOW-factor bevatten, zodat we onze klanten kunnen inspireren. Het vele beeldmateriaal dat de KNVB in huis heeft (zowel foto als video) biedt een mooie uitdaging om de presentatie voor hen te maken.
Voorbeeld 4: PowerPoint template – Bol.com
De vele medewerkers van Bol.com kunnen nu zelf indrukwekkende PowerPoint presentaties maken in de huisstijl. Enerzijds willen ze het template gaan gebruiken voor presentaties en anderzijds voor leesdocumenten. Alles PowerPoints moeten voldoen aan de “branding” van de organisatie.
Voorbeeld 5: Online sales evenement presentatie – Under Armour
Onze designers zijn aan de slag gegaan en hebben op basis van de huisstijl en merkpositionering van Under Armour een visuele presentatie gemaakt. Omdat het event online is, zijn er andere regels voor het maken van de PowerPoint dan bij een offline presentatie. Deze regels hebben onze designers uiteraard toegepast.
Voorbeeld 6: Interactieve en visuele presentatie – Samsung
Onze designers hebben een visuele presentatie gemaakt, waarbij zowel de fysieke winkel als de interactieve oplossingen worden weergegeven. Hierdoor kan Samsung de oplossingen eenvoudig presenteren. Er wordt in de presentatie een vergelijking gemaakt tussen het verzamelen van data online en in de fysieke winkels.
Voorbeeld 7: Grafieken – Slide Bibliotheek WSW
Grafieken zijn vaak dooddoeners in presentaties. Veel cijfers, lagen en overbodige tussenlijnen maken de slides erg rommelig. Dit hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, want PowerPoint biedt standaard grafisch mooi vormgegeven grafieken aan. Het gezegde ‘Less is more’, is hierbij van toepassing.
Voorbeeld 8: Processen – Bedrijfspresentatie Achmea
Wanneer er processen moeten worden gepresenteerd, zijn de slides al vaak druk en onoverzichtelijk genoeg. Hierbij is het van belang, dat de animaties per klik inkomen, of in ieder geval stap-voor-stap. Hierdoor kan de informatie gedoseerd worden overgebracht. Een mooi voorbeeld hiervan is de presentatie van Achmea.
Voorbeeld 9: Gebruik van video – Bedrijfspresentatie TU Delft
Wanneer het beeld op de achtergrond beweegt, kan dit een mooie en subtiele toevoeging zijn aan de slide. Video voegt hierbij een totaal nieuwe dimensie toe.
Voorbeeld 10: Bewegende foto’s – Salespresentatie Hoogendoorn
In PowerPoint is het mogelijk zoom-effecten toe te voegen aan foto’s. Dit geeft direct meer diepte aan de afbeelding en de slide komt direct tot leven.
Voorbeeld 11: Gebruik iconen – Salespresentatie Vodafone
Een lijst met bulletpoints wordt vaak als saai ervaren. Visualisaties kunnen de boodschap enorm versterken en visueel maken. Dit voorbeeld van Vodafone laat korte, bondige teksten zien, die vervolgens gevisualiseerd worden op infographic-achtige wijze.
Voorbeeld 12: Kaarten – Corporate salespresentatie C.H. Robinson
Wanneer je wilt vertellen waar een bedrijf opereert, of in welke werelddelen het zijn producten levert, kun je dit doen door middel van tekst. Een mooiere en meer visuele manier is het gebruik van landkaarten: overal te vinden op internet en het geeft direct een goed beeld van hetgeen je wilt vertellen.
Voorbeeld 12: PowerPoint Animaties – Port Of Rotterdam
Processen en schema’s kunnen lastig uit te leggen zijn. Helemaal wanneer je zelf helemaal op de hoogte bent en je dit moet uitleggen aan iemand die hier nog nooit van heeft gehoord. Jouw eigen kennis kan een storende factor zijn. Wanneer je een animatie maakt van het proces, word je gedwongen om de boodschap te versimpelen, zodat iedereen het begrijpt!
Voorbeeld 13: Illustraties – Lezingpresentatie Cargill
De boodschap terugbrengen naar de kern en vervolgens visualiseren. Een betere manier van communiceren bestaat haast niet. Woorden worden ondersteund door beelden.
Voorbeeld 14: Logo overzicht – Brand Manual PowerPoint Q-Park
Vrijwel iedere presentatie heeft er één, een logo overzicht. Vaak een rommelig slide met een hoop bij elkaar geraapte logo’s. In chaos op de slide gegooid. Zie hier hoe het ook anders kan!
Voorbeeld 15: Foto animaties – Wervingpresentatie InHolland
In PowerPoint kun je animaties toevoegen, video’s gebruiken en audio invoegen. Doe dit allemaal tegelijk en je hebt een wervende video.
Voorbeeld 16: Animaties – illustraties – De Voedselbank
Animaties kunnen een PowerPoint-presentatie veel meer sfeer en gevoel geven. In dit voorbeeld zie je een draak die een terugkerend karakter vormt in deze presentatie. Gedurende het verhaal komt de draak steeds terug als een vast thema en zorgt hij voor eenduidigheid in de presentatie. Daarnaast word je er natuurlijk vrolijk van. 🙂
Voorbeeld 17: Mock ups – Achmea
Screenshots, tabellen, grafieken, veel tekst, etc. Een uitdaging voor iedere designer. Een quick-fix hiervoor is het gebruik van ‘mock-ups’. In onderstaande video meerdere voorbeelden van dit principe.
Voorbeeld 18: Tekst + foto – Bedrijfspresentatie Panasonic Biomedical
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. De presentatie van Panasonic is helemaal ingericht op dit principe. Niets meer dan passend beeldmateriaal om de teksten te versterken. De spreker doet de rest. Erg inspirerend!
Voorbeeld 19: Indrukwekkende opening met een logo-animatie
Wanneer jouw presentatie begint, wil je natuurlijk direct goed binnen komen. Een indrukwekkende openings-slide is dan een leuke optie. Bekijk hieronder een voorbeeld van Staples, waarin een logo animatie is toegevoegd.
Voorbeeld 20: Pop-up menu
Wanneer je snel wilt navigeren door je presentatie is het mogelijk om in PowerPoint een ‘Pop-up menu’ te maken. Hiermee kun je op iedere slide de agenda oproepen en vervolgens een nieuw onderwerp kiezen.
Wat vond jij van ons bericht: 20 PowerPoint presentaties die elke marketeer zou moeten zien? Laat een reactie achter of deel jouw best practice!
Erik Devlies
op 28 Aug 2016Ferry Pereboom
op 29 Aug 2016ruben
op 30 Oct 2017Remco // PPT Solutions
op 30 Oct 2017ruud linkers
op 26 Mar 2019