De inspiratieloze PowerPoint van Hans van Breukelen [Gezien in DWDD]
De inspiratieloze PowerPoint van Hans van Breukelen [Gezien in DWDD]

De inspiratieloze PowerPoint van Hans van Breukelen [Gezien in DWDD]

Afgelopen dinsdag is Dick Advocaat aangesteld als bondscoach. Samen met Ruud Gullit moet hij het Nederlands elftal kwalificeren voor het Wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Dat er eens in de zoveel tijd een nieuwe bondscoach wordt aangesteld is niets nieuws. De manier waarop het gaat is misschien al wel historisch te noemen. Misverstanden, verwijten van kandidaat bondscoaches naar technisch directeur Hans van Breukelen en vice versa, een persconferentie met zeer kritische pers en twee mannen van de KNVB die elkaar tegenspreken en natuurlijk dé inspiratieloze PowerPoint van Hans van Breukelen, die in de De Wereld Draait Door nog eens de volle aandacht kreeg.

De Wereld Draait Door

In een twaalf minuten durend item in DWDD bespraken Wilfred Genee en Matthijs van Nieuwkerk de aanstelling van Dick Advocaat. Het ging niet over de nieuwe bondscoach, maar vooral over de procedure van aanstelling door technisch directeur Hans van Breukelen. Tijdens een persconferentie legde hij uit waarom er gekozen is voor de nieuwe bondscoach. De details daarvan zal ik je besparen, maar op welke manier hij een profiel van het kandidaat schetst wil ik dieper op ingaan. Matthijs van Nieuwkerk laat een fragment zien waar van Breukelen uitlegt wat het profiel is. Bij de uitleg gebruikt hij een PowerPoint. Op de slide die we in beeld krijgen, zien we bovenaan “Profiel” staan en daaronder acht bulletpoints met een aantal teksten.

inspiratieloze PowerPoint

Hij leest de tekst achter de bulletpoints voor en gaat daarna naar de volgende slide. Dit verbaasde van Nieuwkerk: “dit gaat 20 jaar terug in de tijd als het om PowerPoints gaat”. Genee vult daarop aan: “Pas heb ik een PowerPoint presentatie gemaakt bij een bedrijf als gimmick, voor de gein zal ik eens een PowerPoint maken”. Hij vervolgt: “Bij overheidsbedrijven en grote banken heeft hij dit gedaan en hij past dit één op één toe in het voetbalwereldje. Ik denk dat dat niet helemaal werkt”. Daarna wordt nog opgemerkt dat de woorden die op de slide staan open deuren zijn. De rest van het verhaal zal ik je besparen, maar wat we hier wel uit hebben kunnen halen is dat Hans van Breukelen niet zijn punt heeft kunnen maken met deze inspiratieloze PowerPoint op de achtergrond. Genee en van Nieuwkerk maken nog wat grappen over Hans met zijn presentatie en de twaalf minuten zijn voorbij.

Bekijk hier het fragment uit de uitzending van DWDD.

En bekijk hier de hele persconferentie. Tot 5:45 zie je zijn (PowerPoint) presentatie.

Het is natuurlijk vervelend om te horen dat PowerPoint niet van deze tijd is en dat er lacherig over gedaan wordt aan tafel bij de DWDD. Maar Hans van Breukelen heeft met het maken van zijn slides fouten gemaakt die veel marketeers maken en daarom een ander beeld van PowerPoint hebben dan wij voor ogen hebben.

De 3 tips voor Hans

  1. De spiekbrief

Taal is de krachtigste vorm van communicatie. Middels een presentatie kun je een verhaal overbrengen aan jouw doelgroep. Een PowerPoint kan daarbij het verhaal erg goed ondersteunen. Gebruik je de PowerPoint als “spiekbrief” en lees je alle informatie op, dan inspireer je de doelgroep niet en neem je ze niet mee in jouw verhaal. Met het verhaal en de PowerPoint wil je mensen inspireren. Het doel moet zijn om ze na de presentatie anders te laten denken en als je dat écht goed hebt gedaan, dan laat je ze zelf tot die conclusie komen.

  1. Doel van de presentatie

Voor we aan de slag gaan met een presentatie, vragen we de klant altijd wat het doel is van de presentatie en bedenken we samen de boodschap die moet worden overgedragen. Dat doen we door middel van de Golden Circle van Simon Sinek. Door middel van de WHY (het bepalen van de doelen), WHAT (het bepalen van de communicatievorm) en HOW (de uitvoering). De kern van de vragen die beantwoord moeten worden zijn de volgende:

  • Waarom wil je deze presentatie geven?
  • Wat zijn de doelstellingen die je wilt bereiken?
  • Wat is de boodschap die je wilt communiceren?
  • Wie is de doelgroep en wat is hun kennisniveau?

Meer weten over hoe Hans de Golden Circle toe zou kunnen passen? Bekijk dan deze video.

  1. Bulletpoints om de presentatie nog saaier te maken

Een klassiek beeld van PowerPoint is het gebruik van de bulletpoint. Je kunt ze natuurlijk wel gebruiken, maar doe dat alleen wanneer je een punt wil maken en als je er een verhaal omheen kunt vertellen. Zoals eerder aangegeven heeft Hans het als  zijn “spiekbrief” gebruikt en is de presentatie daarom niet inspirerend. Het gevolg is dat de doelgroep (de journalisten) de presentatie gaan lezen en al weinig van zijn verhaal mee krijgen. Dit kan voorkomen worden door infographics te gebruiken en daaromheen een inspirerend verhaal te vertellen. Voor Hans is de aanstelling van de nieuwe bondscoach misschien wel de belangrijkste taak van zijn werkzaamheden. Dus de volgende keer niet alleen gebruik maken van goede infographics, maar het hele design laten maken door een professional.

Bekijk ook eens hoe de NS laat zien wat een inspirerende presentatie is:

Hans is niet de enige

Vaak zien we nog presentaties, zoals Hans deze heeft gegeven. Wij hopen dat Hans met deze drie tips de volgende keer wel een inspirerende presentatie kan geven. Bedenk altijd eerst goed waarom je de presentatie wil geven, wat de doelstellingen zijn en wat de boodschap is die je aan de doelgroep wilt communiceren. Gebruik je PowerPoint niet als spiekbrief, maar ook met het design moet je inspireren. Elke presentatie die gegeven wordt, moet inspirerend zijn. Dus de volgende keer goed nadenken over het verhaal en het design uitbesteden aan professionals!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies