Storytelling: versterk je presentatie op 5 manieren
21 februari 2024 
3 min. leestijd

Storytelling: versterk je presentatie op 5 manieren

Stel je voor: je woont een presentatie bij, bijvoorbeeld van een symposium of een klantendag. En het verhaal is zo eentonig dat je eigenlijk binnen de kortste keren al de draad kwijt bent. Dat is ontzettend jammer. Dat jij de draad kwijtraakt ligt vaak niet aan de inhoud van de presentatie, maar aan hoe het verteld wordt. Met storytelling voorkom je een saaie presentatie. Hieronder vind je vijf manieren om storytelling toe te passen en je presentatie te versterken.

1) De held van jouw verhaal in beeld met storytelling

Goede presentaties zijn informatief én leuk om naar te luisteren. Dat klinkt waarschijnlijk wel logisch, maar het is vaak nog lastig om hier een evenwicht in te vinden. Wat kun je daaraan doen? Allereerst is het belangrijk dat je een persoonlijk tintje aan je verhaal toevoegt. Creëer daarom een held en koppel dit aan jouw bedrijf! Mensen identificeren zich graag met helden. Vertel daarom bijvoorbeeld niet alleen in jouw verhaal welke targets er zijn gehaald, maar ook wat voor moeilijke stappen je hebt moeten zetten om daar te komen. Benoem ook wie daarbij betrokken waren. Zo geef je de held in jouw verhaal een bekend gezicht en dat maakt het persoonlijk.

 Naast dat je gesproken tekst moet pakken en raken, is het belangrijk dat je slides van je PowerPoint de interesse wekken. En dat je dus ook hier storytelling in toepast.

2) Pas storytelling niet alleen toe in tekst, maar ook in beeld

Het komt vaak voor dat het halve verhaal al in de tekst op de PowerPoint staat. Dat is niet zo interessant om naar te kijken. In een storytelling presentatie gebruik je veel beeldmateriaal om je verhaal kracht bij te zetten. Jouw verhaal spreekt nu gelijk tot de verbeelding, waardoor je publiek veel aandachtiger kan luisteren.

3) De slides maken het verhaal niet, dat doe jij

Het is natuurlijk superfijn dat er tools zoals PowerPoint zijn om jouw verhaal visueel te ondersteunen. Maar dat is niet de enige manier die je kan gebruiken om je presentatie meer als een verhaal te laten overkomen. Jij speelt daar zelf ook een rol in! Je kunt jouw rol op drie manieren goed inzetten:

  1. Communiceren doe je ook non-verbaal: hoe je beweegt is minstens zo belangrijk als hoe je vertelt. Maak daarom gebruik van non-verbale communicatie door bijvoorbeeld af en toe rond te lopen en handgebaren te maken. Dit zet jouw verhaal kracht bij, waardoor het publiek erbij betrokken blijft.
  2. Maak gebruik van anekdotes: als je alleen maar droge informatie vertelt, haakt je publiek snel af. Zoals al eerder benoemd, helpen afbeeldingen om jouw verhaal kracht bij te zetten. Daarnaast maken anekdotes (leuke, korte verhalen) jouw presentatie interessanter.
  3. Gebruik je slides alleen als ondersteuning: je presentatie wordt eentonig als je alleen maar focust op je slides. Zorg er daarom voor dat je niet kan voorlezen vanaf je slides. Ook hier helpt gebruik van veel beeldmateriaal bij.

4) De kracht van storytelling in je presentatie zit in de emotie

Storytelling maakt je presentatie niet alleen interessanter, het zorgt er ook voor dat je verhaal meer impact heeft op de ontvanger. Ons brein denkt in verhalen. Met storytelling neem je je publiek mee in een verhaal. Je zorgt er als het ware voor dat er door jouw presentatie een innerlijke film afspeelt in het brein van jouw publiek. Dat maakt dat de ontvanger de informatie goed onthoudt. Haak daarom aan bij het probleem dat jouw publiek opgelost wil hebben of de wens die zij graag vervult zien. Vertel bij een salespitch van jouw nieuw ontworpen tv niet alleen over de nieuwe functionaliteiten, maar het gemak en kijkplezier dat het publiek daaraan kan beleven.

De informatie wordt niet alleen beter onthouden, maar met storytelling maak je je presentatie ook overtuigender. Het komt veel geloofwaardiger over als je niet alleen vertelt wat de voordelen zijn van jouw product of dienst, maar ook over de gebeurtenissen waaruit blijkt dat die voordelen echt iets opleveren.

5) Visueel spreken en stemgebruik

Naast dat afbeeldingen je verhaal visueel maken, doet storytelling dat dus ook. Zoals al eerder benoemd, creëer je meer verbeelding met je woorden door anekdotes te gebruiken. Hierbij komt visueel spreken om de hoek kijken. Hiervoor moet je voor je zien wat je wilt vertellen en dat vervolgens beschrijven. Door visueel te spreken, activeer je de zintuigen bij je publiek en maak je van jouw verhaal een beleving.

Ook herken je een goede presentatie aan de afwisseling in volume, toon en ritme. Zo kun je bijvoorbeeld iets harder praten als je iets belangrijks wil benadrukken. Door met deze elementen te spelen, zorg je ervoor dat je verhaal niet monotoon is.

Presenteren met impact met een storytelling presentatie

Als je met oog op storytelling je presentatie maakt, zorg je er dus voor dat jouw verhaal interessanter is om naar te luisteren en dat het beter blijft hangen. Daarbij is ook jouw non-verbale houding belangrijk. En niet alleen jouw houding, maar ook een strak ontworpen PowerPoint presentatie helpt je om je verhaal kracht bij te zetten. Wij gaan graag voor je aan de slag om een toffe presentatie te creëren. Neem gelijk contact met ons op voor een design dat volledig past bij jouw bedrijfsidentiteit. Nog even inspiratie opdoen? Ook dat kan in ons portfolio.

Ga jij bij de volgende presentatie een held beschrijven in jouw verhaal? Of ga je een leuke anekdote vertellen? Deel het met ons in de comments!

Over de schrijver
Mathieu, de marketing manager bij PPT Solutions, heeft een neus voor de nieuwste trends en ontwikkelingen in de creatieve sector. Met een bijzondere interesse in innovaties, zoals bijvoorbeeld Microsoft Copilot, schrijft hij over hoe deze ontwikkelingen het speelveld beïnvloeden. Zijn blogs zijn een mix van persoonlijke inzichten, praktische tips en een eenvoudige uitleg van complexe materie. Of je nu een professional bent in de creatieve sector of gewoon nieuwsgierig naar de laatste trends, Mathieu zijn blogs bieden waardevolle perspectieven op het snijvlak van marketing en design.
Reactie plaatsen