Doelgerichte presentatie maken met de Golden Circle van Simon Sinek
Doelgerichte presentatie maken met de Golden Circle van Simon Sinek

Doelgerichte presentatie maken met de Golden Circle van Simon Sinek

De TED talk van Simon Sinek is miljoenen keren bekeken en er zijn al duizenden artikelen over geschreven. Daarmee is het één van de bekendste presentaties ooit. De Golden Circle is een simpel maar zeer krachtig model voor inspirerend leiderschap. In 18 minuten brengt hij in kaart hoe een organisatie zich kan onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Start met WHY is zijn overtuiging. Waarom doe jij wat je doet en waarom kom je daar elke ochtend je bed voor uit?

Een doelgerichte presentatie maken

Wij gebruiken het model om samen met klanten te brainstormen over de presentatie. Vaak zien we dat de PowerPoint presentatie al open staat en dat het doel, de doelstellingen en de doelgroep nog niet duidelijk in kaart zijn gebracht. Een bekende uitspraak van de Amerikaanse president Lincoln is: “als we eerst maar weten waar we zijn en waar we heen willen, kunnen we beter beoordelen wat  we moeten doen en hoe we het moeten doen”. Deze uitspraak geldt natuurlijk ook voor presentaties. Als je het doel niet weet, kun je ook geen doelgerichte presentatie maken.

De Golden Circle

“Waarom is Apple succesvol en een ander computerleverancier niet?” Dat is wat Simon Sinek zich hardop afvraagt. Daarop volgend geeft hij ook het antwoordt: “Iedereen weet wat hij doet, sommige weten hoe ze het doen en weinig mensen weten waarom ze het doen”.

Als de Apple marketing net zoals die van de rest was zouden ze op de volgende manier communiceren: Wij maken geweldige computers, het mooiste design en zeer gebruiksvriendelijk. Wil je er één kopen?

“Iedereen weet wat hij doet, sommige weten hoe ze het doen en weinig mensen weten waarom ze het doen”

Hoe Apple de marketing echt bedrijft: In alles wat we doen, geloven we in anders denken,  door onze producten gebruiksvriendelijk te maken en ons op design te richten. Wil je er één kopen?

Merk je het verschil? De communicatie van Apple is van binnen naar buiten. Zij verkondigen hun geloof in plaats van de productspecificaties.

Voor degene die de TED Talk nog niet heeft gezien, of nog een keer inspiratie op wil doen, bekijk hieronder de video.

Het Golden Circle model bij presentaties toepassen

Laat de PowerPoint voorlopig nog gesloten en begin met een brainstormsessie. Samen met de klant discussiëren wij altijd aan de hand van het Golden Circle model, zodat je daarna een doelgerichte presentatie kunt maken. De punten die uit het model komen heb ik hieronder nog even kort toegelicht.

De Golden Circle van Simon Sinek

Why-How-What

WHY

Wat is de rationale? Wat zijn de dieperliggende waarde om deze presentatie te maken? Dat kan onder andere zijn: Professionaliteit, vertrouwen winnen, waarom zijn we anders dan de concurrent of respect winnen bij de doelgroep.

WHAT

Wat zijn de doelstellingen van deze presentatie? Het genereren van new business, behouden van bestaande klanten, de tevredenheid onder klanten kunnen meten. Als het maar meetbare concrete doelstellingen zijn.

WHO

Hoe ziet de doelgroep eruit? Dat kunnen onder andere zijn; kleine of grote bedrijven, adviseurs, beïnvloeders binnen de branches of partners binnen het distributienetwerk.

En hoe ziet een desicion making unit (DMU) eruit? Dat kan zijn op tactisch, strategisch of operationeel niveau. Per doelgroep vergt dat een andere insteek en tone of voice.

WHERE/HOW

Waar wordt de presentatie gegeven en hoe ga je die geven? Dat kan zijn in een grote of kleine zaal. Het kan een salespitch zijn, een presentatie voor kleine of grote groepen.

Hoe ga je die presentatie geven? Dat kan zijn op een Mac of een Windows laptop, een beamer of een tv scherm.

Meer weten over het toepassen van de Golden Circle bij jouw presentatie? Bekijk dan de video.

Input uit de brainstormsessie gebruiken

Als je de vragen vanuit het Golden Circle model hebt beantwoordt kun je de verhaallijn en de relevantie van de inhoud bepalen. Op deze manier kom je tot een klantgerichte presentatie. De doelstellingen die je vooraf hebt bepaald kun je gaan realiseren met jouw presentatie!

Ik hoop dat het duidelijk is geworden, dat een presentatie meer dan PowerPoint is. Als je de doelstellingen concreet hebt gemaakt en aan de hand daarvan een verhaallijn hebt gemaakt, kun je PowerPoint openen. De content kun je gaan plaatsen en daarna kun je gaan beginnen met het designen van jouw PowerPoint presentatie.

Wil jij ook een doelgerichte presentatie maken? Neem dan direct contact met ons op via 010 – 3070841 of via het contactformulier.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies