Heb je ooit geprobeerd om een customer journey in PowerPoint te maken? Wij wel, en mán, wat een karwei is dat! Het is een van de meest gebruikte marketingmodellen door Marketeers, maar het blijft steeds weer een uitdaging om dit model overzichtelijk en aanpasbaar te maken in PowerPoint. Laat staan om ervoor te zorgen dat het model ook nog voldoet aan de huisstijl van jouw organisatie. Dat is vanaf nu verleden tijd: wij maakten een aanpasbare customer journey template in PowerPoint, zodat jij eenvoudig een customer journey maakt én presenteert aan je collega’s of klanten.
Download hieronder de customer journey template:
Wat is een customer journey?
Om te beginnen: wat is een customer journey precies? Een customer journey is een visuele weergave van de reis die jouw (potentiële) klant maakt. Deze reis bevat alle contactmomenten die de klant met jouw organisatie heeft. De reis heeft verschillende fases, beginnend bij de oriëntatie en eindigend na de aankoop van een product of dienst. Er zijn verschillende soorten customer journey modellen en ieder model gebruikt weer andere fases. Zo heeft Google het See, Think, Do, Care model ontwikkeld. In onze template maken we gebruik van de veel gebruikte fases: awareness, consideration, purchase, service en loyalty.
Hoe gebruik ik de customer journey template?
De customer journey template bestaat uit verschillende onderdelen: doelen, touchpoints en content gaps.
Doelen
In het bovenste gedeelte van de template vind je per fase van de customer journey, de onderdelen: activities, customer goals, business goals en KPI. Je kunt hier voor iedere fase invullen wat de belangrijkste activiteiten van de (potentiële) klant zijn, welke doelen de (potentiële) klant heeft, welke doelen jouw organisatie in deze fase heeft en wat de kritische getallen zijn (KPI’s).
Touchpoints
In het middelste gedeelte van de template, zie je een grafiek met twee lijnen. Deze lijnen staan voor de mate van tevredenheid die de (potentiële) klant ervaart. De blauwe lijn staat hierin voor de gewenste situatie, de witte lijn staat voor de huidige situatie. Op de lijnen vind je ook stippen: deze staan voor de touchpoints, oftewel: de contactmomenten tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie.
Beide lijnen kun je aanpassen om zo de mate van tevredenheid weer te geven voor iedere fase, in de huidige en gewenste situatie. De stippen kun je verplaatsen om zo de touchpoints in de juiste volgorde van de fases te plaatsen. De bijschriften kun je wijzigen in de naam van het touchpoint, bijvoorbeeld: website. Op deze manier kun je de tevredenheid van jouw klant op verschillende momenten in de klantreis, eenvoudig op een visuele manier presenteren.
💡 Naast de slide vind je instructies voor het aanpassen van de lijnen.
Content gaps
Het laatste deel van de template is content gaps. Dit is misschien wel het belangrijkste deel van de template: in dit gedeelte analyseer je namelijk welke content of welke contactmomenten er in de huidige situatie ontbreken, om de gewenste situatie te bereiken. Bekijk daarom het verschil in tevredenheid en touchpoints voor iedere fase en noteer wat er moet veranderen om de gewenste situatie te bereiken.
Bonus: template in eigen huisstijl
Naast de slide vind je instructies om de template in jouw eigen huisstijlkleuren te veranderen. Zo wordt je presentaties voor collega’s of klanten nóg indrukwekkender! Liever een volledig PowerPoint template in de huisstijl? Kies er dan voor een professioneel PowerPoint template te laten ontwikkelen.
Aan de slag!
Met deze customer journey template in PowerPoint wordt het dus een eitje om de klantreis voor jouw organisatie in kaart te brengen. Dus, waar wacht je nog op? Download de template en ga gelijk aan de slag!
Download hieronder de customer journey template: