Er worden duizenden PowerPoints per dag gemaakt. Toch zijn we met z’n allen hele saaie presentaties aan het maken. Wij willen je verder helpen om een succesvolle PowerPoint presentatie te maken. Hieronder vind je 5 klassieke regels en tips om een inspirerende presentatie te maken.
1. Blijf bij dicht bij jezelf
Is het herkenbaar dat er binnen jullie bedrijf heel veel soorten presentaties voorkomen? Soms zien we dat de marketing- of designafdeling nog wel een poging heeft gewaagd om een template te maken. Nog vaker zien wij presentaties die niet eens meer in de buurt komen van de originele huisstijl van de organisatie. Zorg er ten eerste voor dat je een presentatie maakt die voldoet aan de branding regels van het bedrijf waarvoor je werkt.
Daarnaast is het belangrijk dat het jouw verhaal is. Een goede voorbereiding is noodzakelijk. Weet je wat je wilt vertellen? En wat is de doelstelling van jouw presentatie? Zorg ervoor dat je een doelgericht verhaalt creëert, dat jouw publiek inspireert. Goede foto’s kunnen jouw verhaal ondersteunen. Waar je vroeger nog met stockfoto’s weg kwam in een presentatie, zie je nu veel meer gepersonaliseerde foto’s. Een afbeelding van jouw team is veel interessanter dan een niet-spontane stockfoto.
2. Less is more
Een bekende term, maar pas je dit ook toe bij jouw presentatie? Neem het publiek mee in jouw verhaal, op een manier zodat ze niet de weg kwijtraken. Dat kun je doen door één boodschap per slide te communiceren. Het maakt niet uit hoeveel slides je maakt. Als de presentatie goed te volgen is en de mensen enthousiast raken is jouw doel behaald! Vergeet de vele teksten en bulletpoints op de slides. Bedenk wat echt relevant is voor de doelgroep en op welke manier jij ze kan overtuigen. Gooi dus niet alle slides vol, maar bedenk per slide goed wat je wilt communiceren.
Links een aangeleverde slide van met veel teksten en rechts de nieuwe slide zonder de vele teksten.
3. KISS
Ook wel gezegd: Keep it short and simple of Keep it simple, stupid. De term is in ieder geval duidelijk. Houd het kort en simpel. Niemand houd van ingewikkelde monologen. Hoelang duurde jouw laatste presentatie? En kon je op eenvoudige wijze alles uitleggen? Creëer een verhaal dat voor iedereen goed te begrijpen is en maak het kort en krachtig.
TED hanteert de 18 minuten regel. Uit Neuropsychologisch onderzoek is gebleken dat een presentatie tussen de 10 en 18 minuten de meeste indruk maakt. Waarom? Omdat de aandacht spanne van jouw publiek niet langer is dan deze minuten.
Blijf daarom bij de kern van je verhaal. Oefen je verhaal, en houd informatie weg die niet nodig is. Vaak willen we alles vertellen tot in detail, maar als je de presentatie goed voorbereid kun je veel teksten schrappen en to-the-point jouw verhaal vertellen.
Hoe zit het publiek erbij tijdens jouw presentatie?
4. Maak informatie visueel
Waarom zou je nog presenteren als je alle teksten al op je slides hebt staan? Voorkom dat je gaat voorlezen. Het verhaal zit in je hoofd, de PowerPoint is ter ondersteuning. Het publiek gaat de tekst op de slides lezen en zal snel afgeleid zijn van jouw verhaal. Laat liever één beeld zien en vertel daar je verhaal bij. Samsung en Apple hebben dit erg goed begrepen. Zij gebruiken per slide één beeld en vertellen daar het verhaal omheen. Het beeld leidt niet af, maar ondersteunt de communicatie.
De Galaxy Note wordt met één beeld vertoond en de teksten worden verteld. De linker afbeelding komen wij vaker tegen. Lange tekst met uitleg, veel bulletpoints en een kleine afbeelding. Wat maakt volgens jou meer indruk?
5. Een klassieker: de gulden snede
De gulden snede is een wiskundige berekening die al eeuwenoud is. De formule wordt gebruikt bij architectuur, is terug te vinden bij groeten, maar is ook terug te vinden in de verhoudingen in je gezicht. Het is de perfecte verhouding en wordt aangeduid met het getal 1,618.
Bij veel fotocamera’s, ook op mobiele, wordt er gebruik gemaakt van deze regel. Waarom de gulden snede gebruiken? Het is een hulpmiddel om afbeeldingen spannender en dynamischer te maken. Het beeld is dan beter in balans.
Hieronder zie je op de eerste afbeelding een papieren bootje in het midden. Geen spannende foto. Op de tweede foto zie je dat het bootje op een punt van de gulden snede is geplaatst. Het beeld is veel minder saai en zowel het bootje als het landschap komen beter tot hun recht.
Kanttekening: De regel van derden wordt vaak ook benoemd als de gulden sneden. Deze twee zijn echter niet hetzelfde, al wordt dat wel vaak gedacht. Bij de regel van derden wordt het beeld in 9 vlekken gedeeld en bij de gulden snede ook. Het verschil zit hem in de verhoudingen; bij de regel ven derden zijn de vlakken gelijk, maar bij de gulden snede niet.
Heb jij nog meer tips die niet mogen ontbreken voor een succesvolle presentatie? Laat dan jouw reactie achter in de comments!
Petra
op 06 Aug 2020Remco Hogeveen
op 06 Aug 2020Paul
op 13 Jul 2021