De 5 beste tips voor presenteren in eigen huisstijl
Presenteren in eigen huisstijl lijkt erg logisch, maar marketeers weten beter. Hoeveel PowerPoint presentaties zullen er niet aan de huisstijl-richtlijnen voldoen? Dat zijn er heel erg veel (te veel). Een professionele PowerPoint presentatie voldoet aan de richtlijnen van de branding guide van jouw organisatie. Meestal ziet een potentiële klant de website als eerste, maar tijdens de afspraak, het eerste contactmoment, is de PowerPoint van groot belang. Zorg er daarom voor dat jouw verkooppresentatie voldoet aan de huisstijl-richtlijnen van jouw organisatie.
Huisstijl PowerPoint aanpassen? Is dat eenvoudig? Voor veel bedrijven blijkt het lastig te zijn om medewerkers in de organisatie professionele PowerPoint presentaties te laten maken. De meest creatieve presentaties komen voorbij en er slingeren meerdere PowerPoint templates rond, waar iedereen mee aan de slag kan gaan. En dat is nu net wat we willen voorkomen.
Professionele PowerPoint maken: de uitdagingen
Wij hebben de afgelopen jaren veel feedback ontvangen van marketeers over het maken van professionele PowerPoint presentaties. Een aantal veel terugkerende issues:
- Medewerkers hanteren niet de huisstijl-richtlijnen
- De presentaties hebben geen professionele uitstraling
- Er zijn meerdere PowerPoint templates waar iedereen in de organisatie mee werkt.
- Het niveau per medewerker verschilt enorm
Dat zijn flinke uitdagingen binnen de organisatie en er worden héél véél presentaties gemaakt elke dag weer. In deze blog geven we vijf tips, zodat je bovenstaande uitdagingen aan kunt gaan en de kwaliteit van PowerPoint presentaties enorm verbetert. Daarnaast geven we nog een bonus tip weg.
Huisstijl richtlijnen hanteren: 5 tips
We weten wat de uitdagingen zijn. Maar hoe gaan we nou iedereen de huisstijl richtlijnen laten hanteren? Wij hebben vijf essentiële tips uitgewerkt, waardoor je veel makkelijker de huisstijl richtlijnen kunt hanteren binnen de organisatie.
Tip 1: Gebruik professionele PowerPoint templates / PowerPoint thema’s
Veelal zien we dat bedrijven een PowerPoint template hebben opgesteld met een aantal slides die er voor moeten zorgen dat iedereen in de huisstijl gaat werken. Biedt een document aan dat de richtlijnen bevat en waar iedereen echt mee aan de slag kan. In het template kan je onder andere het volgende plaatsen: kleuren, lettertypes, lettergroottes, grafieken, tabellen. Wij bieden meestal ongeveer tien indelingen aan, die vaak gebruikt worden door PowerPoint gebruikers. Voorbeelden daarvan zijn een voorpagina, variaties om te werken met afbeeldingen, grafieken, tabellen en een afsluitingsslide. Veel voorkomende indelingen voor een professionele PowerPoint template kun je hieronder in de afbeelding zien. Deze maak je uiteraard in de huisstijl van jouw organisatie.
Tip 2: Slide-bibliotheek gebruiken
Uit onderzoek blijkt dat 94% van de medewerkers opzoek is naar slides die ze willen gebruiken voor hun presentatie. Bij één bedrijf werd zelf een organogram 60 keer opnieuw gemaakt door verschillende medewerkers. Het is misschien een extreem voorbeeld, maar in de praktijk zien we dit heel vaak terugkomen. De oplossing hiervoor is een kant-en-klare slide-bibliotheek. Dat betekent dat je slides aanbiedt die veelvuldig worden gebruikt. Dat kan je doen door een behoefte onderzoek te doen. Dat hoeft geen lang proces te zijn, maar als je 15 à 20 presentaties opvraagt bij collega’s van verschillende afdelingen, dan kun je daaruit wel herleiden welke slides vaak worden gebruikt. Als je dat dan één keer in de zoveel tijd toetst bij medewerkers dan kan je dit up-to-date houden.
Een slide-bibliotheek bestaat bij ons vaak uit ongeveer vijftig slides. Het grote voordeel van zo'n bibliotheek is dat iedereen voorgeselecteerde slides heeft en daardoor tijd bespaart en de huisstijl aanhoud. Wil je weten hoe die vijftig slides er uit kunnen zien? Bekijk dan de video van het project van Sportvisserij Nederland.
Tip 3: Beeldbank met kwalitatieve afbeeldingen
Is het herkenbaar dat jij of je collega’s erg veel tijd kwijt zijn aan het zoeken van kwalitatieve afbeeldingen, video’s of andere visuele elementen? Zonde van de kostbare tijd en meestal is de kwaliteit ook nog niet zoals je wilt. Daarom raden we aan om een beeldbank te maken met foto’s die relevant zijn voor jouw bedrijf. Het liefst natuurlijk met foto’s die je door een professionele fotograaf laat maken. Dan heb je de kwaliteit en de huisstijl zelf in de hand. De medewerkers moeten deze afbeeldingen gemakkelijk kunnen vinden. Creëer daarom een plek op een server, waar iedereen gemakkelijk bij kan.
Als laatste wil ik meegeven dat de afbeeldingen niet te groot moeten zijn, zodat je na het invoegen van een aantal afbeeldingen niet een PowerPoint presentatie hebt van heel erg veel MB’s. Ik raad dus aan om de afbeeldingen tot max 200 kB op te slaan.
Tip 4: Iconenset voor PowerPoint
Iconen zijn een goed middel om teksten visueel te maken. We kennen allemaal de bulletpoints met lange teksten erachter. Een icoon kan die tekst visueel maken en met een aantal steekwoorden erbij kan je het duidelijk maken. Dat maakt het voor het publiek een stuk aantrekkelijker om naar te kijken. Tevens kan je veel meer merkbeleving op de slide plaatsen, omdat visuele elementen nou eenmaal meer je merk uitstralen dan teksten. Hoe laat je dan iedereen de juist iconen gebruiken? Dat kan door middel van een aantal slides waar je de iconen op plaatst die voldoen aan de huisstijl van de organisatie.
Bekijk hieronder hoe een slide met iconen er uit kan zien. Deze kun je eenvoudig van de slide kopiëren en plakken op de juiste plek in jouw PowerPoint presentatie.
Tip 5: Centraal opslaan
Deze tip komt bij alle bovenstaande tips terug. Het centraal opslaan van alle documenten of afbeeldingen. Zorg ervoor dat het toegankelijk is voor iedereen die met PowerPoint aan de slag gaat. Het lijkt natuurlijk erg simpel, maar de uitvoering blijkt over het algemeen erg lastig en vooral bij grote organisaties. Als je dit doet zal je een duidelijke locatie moeten kiezen en dat herhaaldelijk moeten communiceren aan alle medewerker.
Dit zijn vijf zeer belangrijke tips voor het maken van professionele PowerPoint presentaties! Echter kregen we van veel bedrijven te horen dat dit toch zeer lastig te regelen is en daarom hebben we nog een BONUS TIP!
Dé Bonustip: Gebruik een PPT plug-in!
Wil je dat iedere medewerker binnen de organisatie indrukwekkende presentaties maakt, de huisstijl hanteert en ook nog eens heel erg veel tijd bespaart? Dan hebben wij de oplossing voor je. De PowerPoint plug-in Slidebuilder. Na veel research, navraag bij onze klanten en hard werken hebben we een PPT plug-in ontwikkelt. Wanneer je deze installeert heb je vijf extra knoppen in PowerPoint, waaronder je alle PowerPoint templates, slide-bibliotheek, afbeeldingen en iconen kunt plaatsen. De laatste knop leidt naar de PowerPoint community waar je al jouw vragen kunt stellen en waar trainingen staan, zodat je alle PowerPoint informatie op één plek hebt.
Wanneer je deze plug-in hebt geïnstalleerd zal deze direct zichtbaar zijn wanneer je PowerPoint opstart. Benieuwd naar meer informatie met betrekking tot Brandmanagement voor PowerPoint? Download dan nu geheel gratis het e-book.
Voorbeelden van bedrijfspresentaties (gemaakt met Slidebuilder)
Gelukkig nemen steeds meer bedrijven de PowerPoint presentaties serieus en een aantal voorbeelden wil ik graag met je delen.
Bedrijfspresentatie voorbeeld NS
Voor de NS mochten we een bedrijfspresentatie maken en op YouTube is deze presentatie meer dan 100.000 keer bekeken. Er kwamen veel vragen over deze presentatie, omdat weinigen maar konden geloven dat het voor 100% gemaakt is in PowerPoint hebben we met een nieuwe video aangetoond dat je dit zeer eenvoudig zelf kunt maken met behulp van Slidebuilder. Nieuwsgierig hoe je dat doet? Bekijk dan onderstaande video.
Huisstijl PowerPoint Noordwijkse Woningstichting
De Noordwijkse Woningstichting maakt gebruik van Slidebuilder. Een quote van een van hun medewerkers zegt volgens mij wel genoeg:
“Dankzij Slidebuilder zijn onze presentaties niet langer een ratjetoe van persoonlijke stijlen en voorkeuren van de makers. Door gebruik te maken van de sjablonen zien de presentaties er professioneel uit en kost het minder tijd om ze te maken.”
Wil je weten hoe dit proces is gegaan, wat Slidebuilder voor hen betekent en wat ze er mee kunnen? Bekijk dan in de video de professionele PowerPoint presentatie voorbeeld.
PowerPoint huisstijl voor Thuisbezorgd
Voor Thuisbezorgd mochten we een pilot voor Slidebuilder doen. Een merk dat heel veel mensen herkennen. Uiteraard wil je dat in de PowerPoint presentaties terug laten komen. Het resultaat mag er zijn. Zie onderstaande video:
Huisstijlelementen verwerken in PowerPoint
Slidebuilder maakt het zeer eenvoudig om iedereen binnen de organisatie een indrukwekkende presentatie te laten maken. Mocht je met kleine stappen willen beginnen en er voor willen zorgen dat alle huisstijlelementen terugkomen in de presentaties, volg dan de eerste vijf tips. Die gaan je zeker op weg helpen voor het professionaliseren van de presentaties.
Wil je het in een keer goed doen, wat naar mijn inziens minder tijd en moeite kost en dan vooral op de lange termijn, ga dan voor Slidebuilder. Laat je PowerPoint huisstijl maken en plaats dat in Slidebuilder. Het is toch de droom van iedere marketeer dat iedereen binnen de organisatie volgens de richtlijnen zijn of haar presentaties maakt? Dat is nu echt mogelijk?
Meer weten over de huisstijl verwerken in PowerPoint? Download dan het e-book Brandamagement voor PowerPoint
Wil je Slidebuilder testen? Vraag dan de Slidebuilder demo versie aan
Ik hoop dat de informatie waardevol is en dat je vanaf nu altijd gaat presenteren in eigen huisstijl!