Salespresentatie: Gestructureerde aanpak in 4 stappen
Stel je eens voor: je hebt een salespresentatie ontwikkeld waarmee je die ene belangrijke klant direct overhaalt om met jou samen te werken. Dat klinkt als de droom van iedere salesmanager, toch? Maar hoe maak je nou zo’n verkooppresentatie waarmee je kunt scoren? Een goede salespresentatie maken kost tijd en is niet gemakkelijk. Bovendien wordt de presentatie gebruikt en aangepast door meerdere sales medewerkers en worden de huisstijlregens niet altijd nageleefd. Om deze uitdagingen te overwinnen hebben wij een PowerPoint plug-in gemaakt, genaamd Slidebuilder. Maar voordat je met het maken van de presentatie aan de slag gaat, eerst de basis…
De facetten van een salespresentatie
Een gestructureerde verkooppresentatie bestaat uit vier onderdelen. Ik leg je uit waarom een goede voorbereiding het halve werk is, maar ook hoe belangrijk de opening van je verkoopgesprek is. Tevens geef ik je een goed voorbeeld van hoe je het uiteindelijke aanbod kunt verwerken in een indrukwekkende en toch duidelijke slide en geef ik je een aantal bruikbare tips voor een goede afsluiting van je verkoopgesprek. We beginnen bij stap 1! 🙂
Stap 1: Voorbereiding van het verkoopgesprek
Een goede en professionele voorbereiding van het verkoopgesprek zorgt voor respect en waardering voor de salesmedewerker tijdens de salespresentatie. Hierdoor ontstaat een open gesprek waardoor er meer informatie is te verkrijgen. Het plezierige gesprek zal leiden tot een positieve eerste indruk en de kans op samenwerking doen verhogen. Een aantal tips om je verkoopgesprek te verbeteren:
- Vaststellen van het gespreksdoel
- Iemand informeren en enthousiast maken over je product of dienst
- Een offerte maken en/of bespreken
- Het verkrijgen van een handtekening onder een contract
- Vaststellen van de grote lijnen
- Welke vragen ga je stellen en wanneer is het beste moment?
- Het einde van het gesprek: Wat beloof je de potentiële klant?
- Leer je potentiële klant kennen
- Wie is je prospect?
- Waar heeft je prospect behoefte aan?
- Wat is de toegevoegde waarde van jouw oplossing?
- Leer je gesprekspartner kennen
- Bij wie schuif je aan?
- Bevoegdheden en functie
- Test je presentatie (of product als je dat wilt laten zien)
- Controleer of je presentatie werkt
- Is de presentatie afgestemd op het niveau van je gesprekspartner?
Stap 2: Opening van je presentatie
De opening van een verkooppresentatie is belangrijker dan vaak wordt gedacht. Hieronder wil ik je graag een aantal tips geven die je kunt gebruiken tijdens de opening van je salespresentatie:
- Sociale interactie
Allereerst worden de handen geschut en wordt er kort gesproken over iets anders dan het verkoopgesprek. Wees oprecht en beleefd en vooral niet opdringerig of verveeld.
- Fundament van de meeting
Wanneer je de salespresentatie hebt afgetrapt, herhaal je kort even de aanleiding van deze meeting, zodat je gesprekspartner weet wat de basis is van het gesprek.
- Agenda
Laat je gesprekspartner zien hoe de presentatie gaat verlopen middels een agenda die in je presentatie is verwerkt. Geef ook aan dat je tijdens het presenteren een aantal vragen zal gaan stellen om de behoefte te inventariseren en op welke wijze jouw bedrijf en oplossing een toegevoegde waarde zijn om invulling te geven op deze behoefte.
- Tijd
Als dit vooraf niet gecommuniceerd is, laat dan weten hoelang je denkt nodig te hebben en vraag hoeveel tijd je gesprekspartner tot zijn of haar beschikking heeft. Wanneer er weinig tijd beschikbaar is zal je delen van je gesprek moeten overslaan om je gespreksdoel te behalen.
Stap 3: Aanbod doen
Het voordeel van een goede verkooppresentatie is dat je het verhaal kunt opbouwen en vervolgens middels een indrukwekkende en toch duidelijke slide een aanbod kunt doen. Een hulpmiddel voor het maken van een goede bedrijfspresentatie met aanbod slide is onze PowerPoint plug-in Slidebuilder. Met deze tool willen we het maken van presentaties veranderen, zodat elke salesmedewerker snel een inspirerende salespresentatie kan maken.
Stap 4: Afronding van het verkoopgesprek
De afsluiting van een salespresentatie is erg belangrijk, het is namelijk de bedoeling dat je gesprekspartner ervan overtuigd is dat jouw bedrijf de juiste partij is om het probleem op te lossen. Een aantal tips voor de afsluiting van je verkoopgesprek
- Samenvatting van het gesprek
Vat het verhaal kort en bondig samen, zodat je gesprekspartner onthoudt wat de kern van je salespresentatie is. Noteer de problemen waar het bedrijf mee kampt en geef aan hoe jouw product of dienst kan bijdragen aan de oplossing. Ten slotte benoem je de behoeftes nog een keer.
- Bepaal wat de volgende stap is
Deze stap is erg belangrijk. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je na dit gesprek direct een offerte kunt uitbrengen, maar het is ook mogelijk dat er andere managers zijn betrokken in het beslissingsproces. Het zou dus kunnen dat je nog een keer terug moet komen om ook deze manager te overtuigen. Het is daarom goed om van tevoren erachter te komen of de persoon waarmee je spreekt, ook degene is met beslissingsbevoegdheden.
- Benoem de volgende stappen die worden genomen
Geef aan wat de vervolgstappen zijn na het verkoopgesprek en wanneer deze stappen worden genomen. Het is natuurlijk cruciaal dat deze afspraken ook worden nagekomen.
Zelf een effectieve salespresentatie maken?
Met de PowerPoint plug-in Slidebuilder krijgt elke salesmedewerker toegang tot slides die gebruikt kunnen worden voor een salespresentatie. Bovendien beschikt de tool een beeld- en iconenbank en is het geheel opgezet volgens de huisstijlregels van de organisatie. Ten slotte zijn er gebruikersinstructies aan elke slide toegevoegd en krijg je toegang tot een support platform waarop je vragen kunt stellen aan échte PowerPoint designers. Je maakt dus een verkooppresentatie in een handomdraai!
Hieronder laten we je zien hoe eenvoudig het is om een indrukwekkende presentatie te maken met Slidebuilder
Wanneer er toch behoefte is aan kennis dan is het altijd mogelijk om een cursus PowerPoint te volgen.
Voorbeeld presentatie
Een mooi salespresentatie voorbeeld is die van Vodafone. De stijl van Vodafone is op iedere slide terug te vinden en ook hebben we de bulletpoints zoveel mogelijk geprobeerd te visualiseren. Belangrijk was dat deze interactieve presentatie inzetbaar was voor meerdere doeleinden.
Download de Slidebuilder Demo
Wil jij ook zo gemakkelijk een effectieve salespresentatie in elkaar zetten met Slidebuilder? Vraag dan de Slidebuilder demo aan!