Effectieve presentatie maken met PowerPoint als hulpmiddel!

Ken je die oersaaie presentaties waarbij je vooraf al hebt gezien dat de presentatie meer dan 100 slides bevat? Een presentatie waarbij de spreker zijn zijn PowerPoint vol met teksten en grafieken heeft gegooid? We weten allemaal dat je gedachten binnen no time zijn afgedwaald en je niet meer kunt concentreren, want luisteren en veel teksten lezen lukt niet tegelijk. Al met al een vermoeiende bezigheid.

Maar je bent niet alleen. Veel marketeers worstelen met het maken én geven van een professionele presentatie. En dat terwijl PowerPoint juist kan inspireren. Iets wat wij maar al te graag aan jullie laten zien. Wij rijken je een model aan dat je bij elke presentatie kunt gebruiken. Sterker nog, eigenlijk is dit model toepasbaar bij iedere communicatie uitdaging.

De driehoek: Spreker – PowerPointpresentatie – toehoorder

Bij een presentatie heb je te maken met een spreker, een PowerPoint presentatie en de toehoorder. Wanneer een spreker zich wat minder comfortabel voelt bij het spreken, wilt hij dit graag compenseren met een goede presentatie. Wij zien PowerPoint als een uitstekend hulpmiddel om het verhaal duidelijk over te brengen.

Toehoorder (Wie)

WIE zijn je toehoorders en wat is hun kennisniveau? Breng voor jezelf in kaart wie dit zijn. De presentatie kun je op hun specifieke behoeften afstemmen. Is de presentatie voor marketingmedewerkers bedoeld of ga je de presentatie geven aan een CEO. Daarnaast wil je weten wat hun kennisniveau is, zodat je de presentatie volledig kan afstemmen op de doelgroep.

Inspireren (Wat)

Inspiratie ontstaat na een inzicht. Kijk maar bij jezelf. Als je een inzicht hebt gekregen zou je deze het liefst direct willen toepassen. Het maakt energie vrij.

WAT zijn de inzichten die je wilt overbrengen? Waarmee wil je je toehoorders inspireren? Welke nieuwe ideeën zou je hen moeten overbrengen om ze in actie te krijgen? Het inzicht dat je wilt meegeven kan gaan over; een nieuw product met zijn mogelijkheden, wat het je kan brengen, het zou een systeem kunnen zijn of de toepassing van een ander principe.

Veranderen (Waarom)

De vraag die je je eerst zou moet stellen is; wat is de verandering die ik wil bewerkstelligen en WAAROM wil je dat? Ofwel wat is het doel van mijn presentatie? Wat zou ik willen bereiken? Het kan zijn dat je wilt dat men anders gaat denken over een bepaald onderwerp of dat je wilt dat ze in actie moeten komen. Het lastige is dat mensen zich nauwelijks laten veranderen. Wat je wel kunt doen is ze zelf tot een conclusie laten komen. Maar dan wel de conclusie die jij voorstaat.

Eigen conclusie (Hoe)

Welke conclusie wil ik dat de toehoorder heeft getrokken na het zien van de presentatie? Als je dit helder hebt, dan heb je de basis voor je communicatie gelegd. Dit wordt de leidraad voor je content.

Content (Wat)

Als je weet welke conclusie men moet trekken na het zien van je presentatie, kan je daar je content op toetsen. Je kan toetsen of de verhaallijn eraan bijdraagt, maar je kunt dit ook op slide niveau doen. Welke conclusie wil ik dan men heeft getrokken na het zien van een specifieke slide? Als je die conclusie helder hebt en je kijkt vanuit daar naar de inhoud van de slide is het bijna zeker dat je de inhoud kunt bijstellen.

PowerPoint presentatie (Waarmee)

Als allerlaatste begin je met het design van de PowerPoint presentatie. Doordat je de bovenstaande stappen hebt doorlopen en de verhaallijn bekend is, kun je bij de teksten een mooi grafisch ontwerp gaan maken. Ook het design kan je ondersteunen bij het laten trekken van de conclusie. Als je wilt dat men als conclusie moet trekken dat ze je gaan vertrouwen en een opdracht gunnen. Dan moet je een beetje voorspelbare presentatie hebben. Duidelijk en consistent. Betrouwbaarheid staat immers gelijk aan voorspelbaarheid. Je moet dan niet met allerlei verspringende slides aankomen.

Het is van belang dat de PowerPoint presentatie ondersteunend is aan je verhaal. Je wilt met jouw idee de toehoorder overtuigen, een verandering teweegbrengen en van daaruit wil je dat zij een conclusie trekken uit jouw verhaal. Maar dan wel de conclusie die jij graag zou willen.

Bekijk de video voor het maken van een effectieve presentatie:

Effectieve presentatie

Heb je moeite om de doelstellingen te bepalen, inhoud van de presentatie te formuleren of kom je er niet uit met het design van de PowerPoint? We kunnen je ondersteunen bij alle stappen in het model. In één concrete sessie leggen we gezamenlijk de basis voor jouw effectieve professionele presentatie. Daarna kunnen we met het design aan de slag. Wil jij ook een effectieve presentatie? Neem contact met ons of bekijk ons portfolio voor meer inspiratie!