De beste presentatie tips van TED
“Speak to inspire” zijn de woorden die onder ieder TED-filmpje verschijnen. Elke spreker wil inspirerend presenteren, waarbij de toehoorder op het puntje van zijn stoel zit. TED is begonnen als een jaarlijkse conferentie voor de vakgebieden technologie, entertainment en design. De laatste jaren zijn ze uitgegroeid tot een mondiaal platform en worden verschillende presentaties wel meer dan een miljoen keer bekeken.
Maar hoe krijgen zij dit voor elkaar? Wat kunnen wij leren van deze sprekers? Na het bekijken van talloze video's en na het lezen van het het boek 'Impactvol Presenteren', hebben we een samenvatting gemaakt van de beste presentatie tips volgens TED. Zie deze adviezen niet als regels, maar gebruik ze als instrumenten. Iedereen heeft een eigen stijl en daar passen verschillende presentatietechnieken bij. En weet dat presenteren een vaardigheid is die voor iedereen te leren is. Oefening baart kunst!
Presentatie angst
Wist je dat presenteren volksangst nummer 1 is? Hij staat zelfs boven de angst om dood te gaan en de angst voor spinnen. Dit komt omdat we niet af willen gaan voor een grote groep en we onze reputatie hoog willen houden. Uit commercieel oogpunt gezien, hangt er ook veel van de presentatie af. Het kan de relaties bevorderen en zelfs leiden tot meer verkoop. Stel je voor: je belangrijkste klanten zijn aanwezig, je collega's zitten in de zaal (inclusief je manager) en het is aan jou om het nieuwe product te presenteren. Ben jij degene die kalm blijft of voel je de zenuwen gieren?
Maar weet je, je bent zeker niet de enige die nerveus is om te presenteren. Er zijn maar weinig mensen die zonder angst voor een publiek kunnen staan. Sommigen hebben van nature het talent om moeiteloos en bekwaam te presenteren. Maar voor de meesten van ons is het een vaardigheid die we moeten ontwikkelen en waar we veel mee moeten oefenen. Gelukkig hebben we de beste presentatie tips van TED verzameld om je te helpen die angst te overwinnen. We hopen dat deze tips je wat meer vertrouwen geven en je helpen om stralend te presenteren.
Hoe breng je een idee over?
De strekking van TED is dat iedereen een idee heeft dat de moeite waard is om te delen en een presentatie kan geven. Vandaar dat zij ook de slogan “Ideas worth spreading” hebben bedacht. Wat is dan een idee? Een idee is alles wat het wereldbeeld van andere mensen kan veranderen. Wanneer je een goed idee hebt om te presenteren, dan wil je daar zoveel mogelijk over weten. Een presentatie is dus ideaal om je nog verder te verdiepen in een onderwerp.
Eenmaal alle informatie verzamelt is het belangrijke om na te denken over hoe je jouw idee wil gaan overbrengen aan de toehoorders. Taal is een ontzettend belangrijk aspect. Aan de hand van een voorbeeld zal ik je aangeven waarom het zo belangrijk is. “Stel je een roze aap voor met een Hawaii bloesje aan, die danst op salsamuziek en daarna een aantal koprollen op de vloer maakt.” Je hebt nu een duidelijk beeld van iets dat nooit heeft bestaan. Taal heeft dus een idee in jouw hoofd gevormd. Jij moet wel een aantal woorden weten voordat je dit beeld in je hoofd kunt creëren.
Als je niet weet wat een aap is, dan wordt het lastig om een beeld te vormen. Om dit voorbeeld te verduidelijken wil ik je vragen om het volgende te lezen. “Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa.” We kennen deze zin als “standaard” tekst die wordt gebruikt als voorbeeld in presentaties of website die nog niet klaar zijn. Waarschijnlijk heb je helemaal geen beeld gekregen van wat er nu staat. Ik hoop dat ik met deze voorbeelden duidelijk heb kunnen maken dat de woorden die je kiest, aan moeten sluiten bij het publiek waar je voor spreekt. Ideeën vormen in andermans hoofd gebeurt dus door middel van taal.
Wat moet je niet doen?
Er zijn legio manieren om een inspirerende toespraak te houden. Maar eerst een aantal stijlen die je beter kunt vermijden tijdens je presentatie.
Verkoop
Onthoud dat je als spreker moet geven in plaats van nemen. Niemand wil een verkooppraatje aanhoren. Een voorbeeld van hoe het wel moet uit een TED-talk: Mensen rechten activist Bryan Stevenson had een miljoen dollar nodig voor een zaak aan het Amerikaanse hooggerechtshof. Hij vertelde een verhaal over onrecht in Amerika met nieuwe inzichten voor het publiek. Hij vroeg niet om het geld, maar maakte het op deze manier wel duidelijk. Aan het einde van het congres had hij al donaties ontvangen met een totaalbedrag van 1,3 miljoen euro. Zou hij iedereen hebben gevraagd om geld te doneren en gezegd hebben dat het voor een zaak zou zijn, dan was de kans kleiner dat hij geld zou hebben opgehaald.
Bekijk hier de TED-presentatie van Bryan Stevenson.
Voorbereiding
Bereid je altijd goed voor als je moet presenteren. Op het podium moet je duidelijk weten wat je wilt overbrengen aan het publiek. De mensen komen voor jou, dus zorg ervoor dat je ze ook iets kunt bieden. Een duidelijk verhaal, een inspirerende toespraak of een stevig betoog. Zorg voor structuur en een helder verhaal. Bazel niet zomaar wat. Volgens TED is dit een van de belangrijkste presentatie tips.
Bedrijfsdetails
Vertellen over je bedrijf is interessant voor de medewerkers die er werken, voor een buitenstaander is dat het niet. Je publiek zal afhaken wanneer je te lang vertelt overal het aantal medewerkers, de geschiedenis of de bedrijfscultuur. Het is anders als je jouw verhaal richt op de ideeën achter het werk.
Applaus
Elke presentator wil graag de bühne aflopen met een daverend applaus op de achtergrond. Voor toekomstige presentatoren kan dat nog weleens wat druk met zich meebrengen. Pogingen om met trucjes het publiek voor je te winnen kan erg gevaarlijk zijn. Je moet mensen inspireren en niet voor de gek houden. Jouw verhaal moet authentiek zijn en met passie worden verteld. Het verhaal moet de moeite waard zijn om een applaus te krijgen van het publiek.
De doelgroep
Het doel van een toespraak is om iets te vertellen waar jouw publiek wat aan heeft. Daar gebruik je een duidelijke verhaallijn voor. Maar hoe bepaal je een verhaallijn? Je wilt zoveel mogelijk te weten komen over je publiek, wie zijn ze, wat houdt ze bezig, wat zijn hun verwachtingen en wat voor punt wil je gaan maken? Kies een onderwerp wat inspireert en maak een duidelijke verhaallijn.
Bron: Anderson, C. (2016). Impactvol presenteren – de TED methode. Geraadpleegd op 19 oktober 2016