Winnen met je salespitch in 3 stappen!
06 juli 2016 
2 min. leestijd

Winnen met je salespitch in 3 stappen!

Je hebt een fortuin geïnvesteerd in je fantastische product of dienst, het geweldige team dat je hebt samengesteld, het kantoorpand en alle voorzieningen om een goede werkomgeving te creëren. Maar de sales blijft achter. Het lijkt erop dat de klanten niet zo enthousiast worden over je product als jijzelf. Maar, hoe dan?

Je hebt eigenlijk maar één kans om de klant te overtuigen, dus je presentatie moet briljant zijn. Bovendien is een perfecte voorbereiding van essentieel belang, zodat je die kans met beide handen kunt grijpen. Gelukkig hebben wij drie onfeilbare stappen voor je die je gegarandeerd zullen helpen om de volgende verkooppresentatie te winnen!

DEZE 3 STAPPEN LEIDEN NAAR EEN PERFECTE SALES PRESENTATIE:

1. Bepaal de content

Aan wie wil jij jouw product of dienst verkopen? Zijn dat belangrijke CEO’s of een groep ICT’ers? Om goede content te creëren is het belangrijk dat je jouw doelgroep in kaart brengt. Wie zijn de personen waar je voor gaat presenteren? Wat houdt ze bezig? Hoe spreek je ze aan en in welke setting ga je de presentatie geven? Wat zijn de pijnpunten waar zij tegenaan lopen en waar kun je ze mee helpen? Hoe beter je jouw doelgroep kent, des te beter kun je inspelen op hun behoefte.

Nadat je de doelgroep in kaart hebt gebracht, ga je de doelstelling bepalen die je wilt bereiken met de presentatie. Wil je een presentatie geven en ter plekke verkoop genereren, zorg er dan voor dat je een orderformulier bij de hand hebt. Als je alleen wilt informeren of draagvlak wilt creëren, zal jouw presentatie een andere insteek hebben.

Met de doelstelling van je presentatie in je achterhoofd, kun je nu de inhoud en structuur van de presentatie gaan bepalen die op de doelgroep is afgestemd. Een structuur die je vaak terug ziet in een salespitch is:

  1. Persoonlijk voorstellen
  2. Algemene informatie over het bedrijf
  3. Missie en visie
  4. Strategie
  5. Corporate story
  6. Producten of diensten
  7. Partners
  8. Referenties
  9. Samenvatting
  10. Afsluiting

Welke techniek ga je gebruiken?

Er zijn verschillende soorten software op de markt, zoals Prezi, Keynote of PowerPoint, die jou kunnen helpen bij een presentatie. De grootste en meeste uitgebreide is PowerPoint. Meer dan 95% van de presentaties wereldwijd worden vertoond met de software van Microsoft.

Inventariseer goed welke apparatuur er intern gebruikt wordt voor het maken en geven van presentaties. Wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van grote schermen of laptops? Wordt er gebruik gemaakt van de diensten van Microsoft of Apple?

Als je de apparatuur hebt geïnventariseerd, is het belangrijk om een formaat te kiezen. Wil je breedbeeld (16:9) of traditioneel (4:3)? Breedbeeld wordt tegenwoordig veelvuldig gebruikt, want het is beeldvullend, heeft een moderne uitstraling en er is meer ruimte om jouw informatie op te verwerken. Traditioneel wordt vaak gebruikt voor iPads of verouderde schermen.

Ga je voor een interactieve presentie of een chronologische? Een interactieve presentatie betekent dat je een agenda maakt met aanklikbare knoppen. Dit heeft als groot voordeel dat men niet meer chronologisch door de vele slides hoeft te lopen. Bij een interactieve presentatie kan dus ter plekke de informatie gekozen worden, die op dat moment relevant is. Een chronologische presentatie is interessant als de presentatie gebruikt gaat worden op plaatsen met weinig mogelijkheden tot interactie.

3. Vormgeving presentatie

Voordat je gaat beginnen met het vullen van de inhoud, begin je éérst met het vormgeven van onderstaande indelingen.

  1. Een titel-slide
  2. Een inhoudsopgave
  3.  Beeld en tekst gelijk (50%/50%)
  4. Beeld dominant, tekst ondergeschikt (75%/25%)
  5. Tekst dominant, beeld ondergeschikt (25%/75%)
  6. Alleen tekst
  7. Alleen beeld
  8. Een grafieken/diagrammen slide
  9. Een tabel-slide
  10. Video-slide
  11. Afsluiting

Met deze indeling kunnen alle typen pagina’s worden ingevuld en dit zorgt voor eenduidigheid en consistentie in de slides.

Wanneer je de inhoud bepaald hebt, de structuur hebt staan en de verschillende basisindelingen hebt ontworpen, wordt het tijd voor het vullen van de presentatie. Probeer per slide zo goed mogelijk in te schatten welke indeling je nodig hebt.

Presenteren

Heb je alle stappen doorlopen, dan volgt het presenteren. Doordat je 3 stappen doorlopen hebt, zit het verhaal al goed in je hoofd en ben je goed voorbereid om jouw product te verkopen aan de doelgroep!

Wie zijn wij?

PPT Solutions is een ontwerp- en adviesbureau op het gebied van presentaties. Wij hebben ons met 21 medewerkers voor 100% gespecialiseerd in het programma PowerPoint. Wij kunnen je helpen bij het schrijven en bedenken van de inhoud van een bedrijfs-, sales-, event- of productpresentatie. Bekijk onze pagina www.pptsolutions.nl voor meer informatie.

Over de schrijver
Kies je voor PowerPoint of ga je toch voor Canva? En wat dacht je van Slidebuilder of Templafy? De keuzes tussen de vele software en tools wordt steeds moeilijker. Maar geen paniek! Voor al je vragen over verschillende software en tools ben je bij Etienne aan het juiste adres. Of je nu op zoek bent naar de voor- en nadelen of de grootste verschillen, Etienne zet alles voor je op een rijtje. Zo kan jij snel je keuze maken en scheelt het je weer een hoop uitzoek werk.
Reactie plaatsen