arrow_drop_up arrow_drop_down
5 juni 2020 

7 tips om een goede pitch te maken in 2020

Je hoort het steeds vaker: Ik wil zelf een pitch maken! Maar wat is het eigenlijk en hoe maak ik er één. In deze blog leggen wij je stap-voor-stap uit hoe je een goede pitch kunt maken. We geven je een aantal pitch tips waarmee jij de boodschap van je pitch duidelijk maakt en het publiek enthousiast houdt. Ben je geïnteresseerd geraakt? Na het lezen van deze blog kan jij aan de slag met jouw overtuigende pitch!

Wat is een pitch presentatie?

Een pitch presentatie is een korte presentatie van +/- 5 minuten waarin je in verhaalvorm een duidelijke boodschap wil overbrengen naar het publiek. Daarnaast moet een goede pitch de aandacht trekken van het publiek en deze enthousiast houden tot het eind. Is dit moeilijk? Zeker niet! Een goede pitch structuur kan helpen bij de voorbereiding, het maken en geven van een pitch. Hieronder zullen we je naast de structuur nog een aantal gouden pitch tips meegeven.

Tip 1: Een goede pitch structuur/voorbereiding

Een veel voorkomend probleem is dat mensen direct beginnen te schrijven en niet goed nadenken over de structuur en de inhoud van een pitch. Hetzelfde zien we bij het maken van een PowerPoint presentatie. Ze beginnen direct met het maken van de slides zonder na te denken over wat er precies op de slides komt te staan. Vanaf nu ga jij dit nooit meer doen!

Stap 1: De opening

Begin bij het begin. Bedenk/beschrijf wat het doel van je pitch presentatie is en hoe jouw product of dienst kan helpen bij het behalen van de doelen van je toehoorder. Ook al duurt een pitch niet erg lang, het publiek kan in de eerste 10 seconden al afhaken. Reden genoeg om je publiek enthousiast te houden.

Conclusie: Denk goed na waarom iemand voor jou moet kiezen en niet voor iemand anders.

Stap 2: De behoefte van de klant

Je klant heeft een aantal behoeften en uitdagingen en zoekt daarvoor een oplossing. Tijdens deze stap presenteer je feiten die gebaseerd zijn op een vooronderzoek van de klant en de branche waarin zij actief is. Je kunt hierbij verdiepende vragen stellen, zoals de vraag waar het huidige websiteverkeer vandaan komt of waarom het conversiepercentage van de webshop zo laag is.

Stap 3: De oplossing van het probleem

De volgende stap is het dieper ingaan op de oplossing van het probleem. Belangrijk is dat je hier nadenkt over een totaaloplossing en niet simpelweg een specifiek product of dienst aanbiedt. Je maakt duidelijk hoe jouw product of dienst het bedrijf van de klant succesvol maakt. Een goed voorbeeld: Met onze dienst zorgen we ervoor dat jouw webshop groeit in aantal kwalitatieve sessies en daarnaast ook meer converteert, waardoor je uiteindelijk meer nieuwe klanten gaat krijgen.

Stap 4: Afsluiting en vervolgstappen

Het einde van je pitch presentatie. Wat je hier wilt doen is het geven van een korte samenvatting van de hele (korte) presentatie. Herhaal de doelstellingen van de potentiële klant en hoe jij kunt helpen bij het behalen van deze doelen. Hierna beschrijf je de concrete vervolgstappen en sluit je af met de toekomstige potentiële resultaten van jouw klant als ze voor jouw product of dienst kiezen.

Als je deze pitch structuur voor jezelf helder hebt, kun je aan de slag met het maken van een goede pitch! Bedenk wel, het idee van een pitch is dat deze niet te lang duurt, maar juist kort en krachtig is.

Tip 2: Maak je pitch in PowerPoint

Nee, geen lange presentatie van 30 slides met veel tekst. Een pitch in PowerPoint moet kort, maar krachtig zijn. Een belangrijke regel is: “Clean is More”. Dat geldt zeker voor de PowerPoint die als ondersteuning moet dienen voor de pitch presentatie. Wanneer je teveel tekst op een slide zet kan dit de aandacht van je toehoorder afleiden. Die begint namelijk te lezen en hoort dus niet langer wat je zegt en raakt daardoor de boodschap kwijt. Het mooiste zou zijn als je tijdens je Pitch in PowerPoint gebruik maakt van één enkele slide. Het doel is om snel tot de kern van het verhaal te komen en je toehoorder over te halen om met jou in gesprek te gaan. Een extra tip: maak gebruik van korte duidelijke bulletpoints!

Tip 3: Maak een goede eerste indruk en zorg dat je de aandacht vasthoudt

Niets is zo frustrerend dan een gapend publiek tijdens je pitch. Uit onderzoek blijkt na ongeveer 8 seconden de aandacht van je toehoorder al minder wordt. Je moet er dus voor zorgen dat je publiek enthousiast blijft en je pitch blijft volgen. Alleen zo komt je boodschap duidelijk over. Hoe zorg je ervoor dat een publiek geboeid naar je presentatie blijft luisteren?

Optie 1: Start met een interactieve vraag

Stel bijvoorbeeld een vraag aan het publiek waarbij de handen in de lucht moeten worden gestoken. Hiermee zorg je namelijk dat de toehoorder betrokken wordt tijdens je pitch.

Optie 2: Gebruik visuele ondersteuning

We hebben het eerder gehad over PowerPoint, een uitstekend middel om als ondersteuning te gebruiken tijdens je pitch. Met visuele ondersteuning bedoel ik het gebruik maken van mooie foto’s die prikkelend werken. Hierdoor blijft het publiek geboeid en volgen ze je pitch gegarandeerd. Combineer dit met optie 1 en ga in gesprek met je publiek over die (relevante) foto.

Optie 3: Maak gebruik van feiten en cijfers

Niets is zo interessant dan feiten en cijfers uit de branche waarin je toehoorder werkzaam is. Zeker als het opvallende cijfers zijn. Een voorbeeld: Wetende dat het conversiepercentage van de webshop van de klant 1% is, stel je de volgende vraag aan het publiek: “Wist je dat het gemiddelde conversiepercentage van webshops uit deze branche op 15% ligt?”. Hiermee verras je hebt publiek en blijven ze geboeid luisteren naar je pitch.

Optie 4: Een krachtig eind

Vaak besteden mensen de meeste tijd aan de start van een pitch. Aan de afsluiting wordt weinig tot geen tijd besteed en wordt er gevraagd of het publiek nog vragen heeft… Dit gaan we natuurlijk nooit meer doen. Je eindigt een pitch met een korte samenvatting en spoort het publiek aan om actie te ondernemen. Je kunt ook een laatste boodschap meegeven die het publiek onthoudt.

Tip 4: Weet wie er in je publiek zit

Wie zit er in mijn publiek? Dit is misschien wel één van de belangrijkste vragen die je tijdens de voorbereiding voor jezelf moet beantwoorden. Waarom? Wanneer jij een pitch geeft die niet aansluit op de behoefte van het publiek dan mis je volledig de boot. Jouw pitch is pas interessant als het antwoorden geeft op de vragen die het publiek heeft. Conclusie: Bedenk goed voor wie je eigenlijk presenteert.

Tip 5: Presenteer het team

Een mooi gezegde luidt: “Mensen doen zaken met mensen”. Laat daarom zien wie er in je team zit en hoeveel ervaring iedereen heeft om zo je autoriteit over te brengen naar het publiek. Het zou helemaal een pluspunt zijn wanneer je al werkzaam bent in de branche van jouw publiek. Dit kan je meenemen in de presentatie van het team en zal zeker in jouw voordeel werken. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om jezelf en het team zakelijk of persoonlijk voor te stellen zoals hieronder te zien is.

Tip 6: Bedenk goed wat je wil zeggen

Wellicht heb je het zelf wel eens meegemaakt tijdens een pitch presentatie. De presentator beantwoord de vragen van het publiek en begint zijn zin met: “Ik geloof dat…”. Wanneer je op deze manier aan een zin start wekt dit geen vertrouwen op bij het publiek. Het woord “geloven” bevestigd eigenlijk dat je iets niet zeker weet. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Je wilt retorische vragen stellen waarop je niet verwacht dat het publiek gaat antwoorden, zoals “Laat mij u de vraag stellen…” of  “Wat denkt u van het volgende…”.

Het is ook belangrijk om realistisch te blijven. Vermijd daarom superlatieven tijdens je pitch. Voorbeelden zijn: “Het beste product van de wereld”, “Met onze dienst verpletter je alle concurrentie”. Irreële prognoses kunnen ervoor zorgen dat je de gunfactor verliest!

Tip 7: Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Uit onderzoek blijkt dat het geven van een presentatie of pitch op plek 2 staat op de lijst voor grootste angsten. Daarnaast zijn maar weinig mensen geboren als presentator. Je zult dus aan de slag moeten en veel oefenen. Een oude oefening die nog steeds werkt is het presenteren van je pitch voor een spiegel. Je kunt ook leren presenteren a.d.h.v. een cursus.

Mocht je het lastig vinden om een pitch over jezelf of van een product of dienst te moeten maken dan kunnen wij daar natuurlijk bij helpen. Je kunt ons via het contactformulier bereiken met vragen. Ook hebben wij een community opgericht voor PowerPoint gerelateerde vragen. Hier zijn onderhand 2000+ specialisten actief en helpen je graag bij het beantwoorden van je vragen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies